Skole­bestyr­elsen

Skolebestyrelsen på Petersmindeskolen fastsætter principper for skolens virksomhed. Det er blandt andet principper for undervisningens organisering og for samarbejdet mellem skole og hjem.

  • Forretningsorden for skolebestyrelsen på Petersmindeskolen

    Bestyrelsens sammensætning, valg og konstituering.

    • Bestyrelsen er sammensat af:
      • 7 forældrerepræsentanter
      • 2 medarbejderrepræsentanter
      • 1 skoleleder og viceleder (som ikke har stemmeret

    Elevrådets formand og næstformand deltager på udvalgte dagsordenspunkter efter aftale.

    Valg af forældrerepræsentanter og deres stedfortrædere sker i henhold til gældende
    regler fastsat af Undervisningsministeriet samt styrelsesvedtægt og valgtilforordningen for Vejle Kommunes skolevæsen.

    Valg af medarbejderrepræsentanter sker ved, at skolens leder indkalder samtlige
    medarbejdere, der gør tjeneste på skolen, til en fælles valghandling. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. Kun
    medarbejdere med ansættelsesforhold på mindst et år og på mere end 1/3 af fuld tid tillægges stemmeret. De to medarbejdere, der har fået flest og næstflest stemmer, er valgt. To stedfortrædere
    vælges efter samme fremgangsmåde. Ved stemmelighed trækkes lod.

    Bestyrelsen konstituerer sig på sit første møde med en formand og en næstformand valgt blandt de forældrevalgte medlemmer.

    Formand og næstformand kan vælges for fleksible perioder, eksempelvis to år af gangen, såfremt bestyrelsen ønsker det.

    Er et medlem forhindret i at deltage i bestyrelsesmøderne over en længere periode,
    indkaldes suppleant. Bestyrelsen beslutter i samråd, hvornår dette er aktuelt.

    Retningslinjer for bestyrelsesarbejdet

    Skolebestyrelsen udøver generelt sin virksomhed i møder. Intet medlem kan således udøve
    skolebestyrelsens beføjelser alene. Dog er formanden bemyndiget til at ekspedere
    presserende sager, som herefter skal forelægges bestyrelsen på det næstfølgende ordinære møde. Bestyrelsens opgaver er beskrevet i Folkeskoleloven med tilhørende vejledninger. I tillæg skal understreges, at bestyrelsen forventes at evaluere vedtagne principper m.m. løbende efter behov.

    Formandens opgaver:

    • Formanden udarbejder i samarbejde med skolelederen en dagsorden forud for hvert møde.
    • Formanden kan holde uformelle, orienterende møder med skolelederen mellem skolebestyrelsens møder. Vigtige informationer herfra videregiver formanden til bestyrelsens øvrige medlemmer.
    • Formanden forventes at inddrage bestyrelsesmedlemmerne aktivt i bestyrelsens arbejde. Det er således formanden, der skal tage initiativ til nedsættelse af arbejdsgrupper, underudvalg m.v.
    • Formanden er mødeleder og skal sørge for en sober og konstruktiv debat.
    • Næstformanden er stedfortræder i formandens fravær.

    Antallet af ordinære møder pr. år.

    Der afholdes et månedligt ordinært møde fra august til juni af 2½ timers varighed. Mødedatoerne for det kommende skoleår udsendes til bestyrelsesmedlemmerne i juni og dækker det kommende skoleår.

    Beretning og forældreinvolvering

    Skolebestyrelsen afgiver en årlig beretning. Denne udarbejdes som udgangspunkt af formanden.

    Beretningen offentliggøres med henblik på at informere og involvere forældrene i en åben dialog om skolens virksomhed og aktuelle emner af relevans herfor.

    Bestyrelsens møder

    Dagsorden:

    • Skolebestyrelsen afholder møde, når det ønskes af formanden, eller når en
      tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af det eller de punkter til dagsordenen, der begrunder indkaldelsen.
    • Der kan af formanden indkaldes til ekstraordinære møder med kort varsel, og
      da så vidt muligt med underretning om, hvilke sager der skal behandles.
    • Formanden fastsætter i samarbejde med skolens leder en dagsorden for hvert møde – og tilrettelægger punkternes rækkefølge under hensyntagen til
      elevrådsrepræsentanternes eventuelle deltagelse – som skolens leder
      udsender pr. mail til medlemmerne senest 4 hverdage forud for mødet.
    • I tilfælde, hvor skolelederen udsender materiale fra kommunens forvaltning
      eller politiske niveau, som har kort svarfrist, kan det være nødvendigt at fravige
      den normale frist for bestyrelsesmateriale.
    • Såfremt medlemmer ønsker punkter tilført dagsordenen, skal det meddeles
      formanden eller skolelederen senest 8 dage før mødet.

    Mødernes gennemførelse:

    • Formanden fungerer som mødeleder, med mindre andet er aftalt.
    • Skolebestyrelsens møder er lukkede møder. Elevrådsrepræsentanterne må ikke deltage i afstemning af eller overvære den del af drøftelserne, der angår sager vedrørende enkeltpersoner. Herfra dog undtaget valg af skolebestyrelsesformand.
    • Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for de indbudte. Afgørelser herom træffes af formanden.
    • Er et medlem forhindret i at deltage til mødet, meldes afbud enten til
      skolelederen eller til formanden.

    Beslutningsproces

    • Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end 2/3 dele af de
      stemmeberettigede medlemmer er til stede, og forældresiden er i flertal.
    • Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er
      personligt (herunder regnes også virtuelt) til stede under disse.
    • Alle beslutninger foretages ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af
      stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

    Beslutningsreferat

    • På mødet føres et beslutningsreferat af en af skoleledelsens repræsentanter.
    • I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til
      stede. Ved delvis deltagelse på mødet anføres, hvilke(t) punkt(er) vedkommende har deltaget i behandlingen af.
    • Referatet bliver godkendt via fremsendelse til medlemmerne på mail hurtigst
      muligt efter afholdelse af skolebestyrelsesmøde. Svarfrist for kommentering er
      3 dage, hvorefter referatet anses for godkendt.
    • Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet og medsendt
      bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
    • Beslutningsreferatet skal være tilgængeligt på skolens hjemmeside senest 14 dage efter mødet.
    • Næste mødedato skal fremgå af referatet af seneste bestyrelsesmøde.

    Godkendelse af forretningsorden samt ændringer

    • Forretningsordenen skal altid respektere styrelsesvedtægtens bestemmelser.
    • Forretningsordenen kan kun ændres på et ordinært møde indkaldt efter de herom
      gældende regler.
    • Eventuelle ændringsforslag skal foreligge i skriftlig form og udsendes sammen med
      dagsordenen senest 8 hverdage før mødets afholdelse.

Referater fra skolebestyrelsesmøderne

  • 9/9 -2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Kim Herrmann Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anders Thomsen Lunde, Kristian Spanggaard Christensen

    Afbud: Karin Stange Dahl

     

    Dagsorden 

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Dagsordenen er godkendt.

    Skoleleder Anders blev valgt som ordstyrer

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre 

    Kim orienterede om henvendelse angående svømmeundervisning.

     

    1. Status på valg til skolebestyrelsen 

    Der afholdes suppleringsvalg som kampvalg i uge 38. Den nye bestyrelse konstituerer sig ved SKB-møde den 7. oktober 2024.

     

    1. Opfølgning på igangværende indsatser

    Skoleleder Anders orienterede om indledende tanker omkring byggeri og budget for firesporet indskoling; kommunalt arbejde om kvalitet i forældresamarbejdet; mellemformer og kontaktvoksne.

     

    1. Nyt fra skolen

    Intet til punktet

     

    1. Eventuelt

    Skoleledelsen undersøger baggrunden for den ændrede forældreadgang til MinUdannelse.

  • 3/6 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anders Thomsen Lunde

     

    Afbud: Anne Merete Fladmose, Thorsten Møller Jensen

     

    Dagsorden

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen er godkendt og Mikkel L. M. blev valgt som ordstyrer

     

    2. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der var ingen elevhenvendelser.

    Der har ikke været nogle forældrehenvendelser.

     

    3. Status på skolebestyrelsesvalg

    Suppleringsvalget skal foretages først i kommende skoleår. Bestyrelsen drøftede om reklame for skolebestyrelsesarbejdet også kunne lægges på FB.

    Beslutningen om suppleringsvalg er skolebestyrelsens. Processen den samme som ved ordinære valg. Forvaltningens anbefaling er at annoncere valget start august og starte selve valgprocessen medio september.

     

     

    4. Information om aflevering af børn

    Der har været afholdt møde for forældre til kommende skolestartere. Her blev det formidlet, at der i kommende skoleår vil være mulighed for glidende opstart for kommende 0. årg. frem til kl. 8.30 frem til uge 38, hvorefter mødetiden er kl. 8.00.

    Børnehaveklasselederne sættes ind om morgenen i en periode til også at kunne tage imod om morgenen i SFO.

    Bestyrelsen drøftede garderobe-udfordringen i indskolingen.

    Skoleleder Anders og indskolingsleder Liza drøfter muligheder for, at elever fra 3. årg. kan være “tryghedspersoner”, for kommende 0. klasses elever, som kan have svært ved et farvel om morgenen.

    Byggemøde opmærksomhed?

     

    5. Information om UPV-arbejdet

    Viceskoleleder Line informerede om, hvad der erstatter UPV-arbejdet på 8. og 9. årgang.

     

    6. Information om budget og påtænkte kommende investeringer

    Skoleledelsen informerede om kommende påtænkte investeringer.

    Skoleleder Anders viste en tegning over, hvorledes H-fløjen ombygges i kommende sommerferie.

     

    7. Høringssvar på Vejle Kommunes Børne og ungepolitik

    Bestyrelsen drøftede perspektiver på børne- og ungepolitikken.

    Bestyrelsen udarbejder et høringssvar.

     

    8. Nyt fra skolen

    Skoleledelsen udarbejder et sommerferie-”skriv” til forældre omhandlende information omkring nye tiltag til kommende skoleår.

    I juni måned er der ansættelsessamtaler på to faste lærerstillinger. Samtalerne afvikles 13/6 og 26/6.

     

    9. Eventuelt

    Bestyrelsesmøderne placeres gerne i ulige uger til kommende skoleår.

     

    Der var tilkendegivelser omkring afvikling af et velafviklet O-løb for kommende 0. årg.

  • 29/4 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann
    Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anne Merete Fladmose

    Afbud: Anders Thomsen Lunde, Thorsten Møller Jensen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen blev godkendt.

     

    2. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der har ikke været henvendelser fra forældre og elever.

     

    3. Valg til skolebestyrelse (punktejere: Anders og Kim)

    Bestyrelsen talte om, hvorledes den kunne rekvirere medlemmer til bestyrelsen.Bestyrelsesformanden udarbejder en besked til samtlige forældre, som sendes ud via aula.

     

    4. Opfølgning på forældretilfredshedsundersøgelse (punktejer: Mikkel)

    Mikkel lavede et oplæg omkring forældretilfredshedsundersøgelsen.

    Bestyrelsen drøftede emner fra oplægget, som bestyrelsen ønsker en videre drøftelse af.

     

    5. Nyt fra skolen

    H-fløjen renoveres i sommerferien, hvor den samtidig klargøres til på sigt at kunne være 4-sporet.
    Skolen oplever, at mange elever fra Grejs Skole søger Petersmindeskolen fra 7. årg.

     

    6. Eventuelt

    Der er afholdt valg i indskolingen, så basis nu er døbt “Fælleshulen”.

    Bestyrelsen ønsker punkter som parkering, modtagelse af kommende 0. årg. på kommende bestyrelsesmøde.
    Skoleleder Anders er punktejer.

  • 18/3 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann
    Nørgaard, Thorsten Møller Jensen, Mikkel Lund Mortensen


    Afbud: Anders Thomsen Lunde, Anne Merete Fladmose

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen er godkendt.

     

    2. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der har været to forældrehenvendelser. Begge henvendelser er drøftet, og der gives skriftlig svar til begge
    forældrehenvendelser.
    Bestyrelsen har besluttet, at bestyrelsesformanden og skoleleder fremover har mandat til at svare på
    forældrehenvendelser, samt prioritere i, hvilke emner som på baggrund af henvendelserne skal bringes til
    dagsordenen på bestyrelsesmøderne.

     

    3. Redegørelse for regnskab 2023

    Skoleleder Anders redegjorde for regnskabet 2023.

     

    4. Brugertilfredshedsundersøgelse 2023

    Bestyrelsen besluttede, at arbejde med data fra undersøgelsen. Mikkel fra bestyrelsen kigger på forskellig data
    fra andre skoler, som bestyrelsen ønsker at Petersmindeskolen skal sammenligne sig med. På næste
    bestyrelsesmøde drøftes emner med udgangspunkt i data.

     

    5. Nyt fra skolen

    Skolens nye naturfagslokaler er indviet og både elever og personale er glade for resultatet.
    Der arbejdes på optimering af trafiksikkerheden ved skolens indkørsel bla. ved markering af gåfelter samt
    hajtænder for bilister.
    H-fløjen skal renoveres i sommerferien.

     

    6. Eventuelt

    Intet til punktet

  • 26/2 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann

    Nørgaard, Thorsten Møller Jensen, Anders Thomsen Lunde, Mikkel Lund Mortensen, Anne Merete Fladmose.

    Afbud: Ingen afbud

      

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer (5 min)

    Anne blev valgt som ordstyrer.

    Referat fra sidst er godkendt.

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre (25 min)

    Mikkel fra bestyrelsen er interviewet af VAFO i forhold til den økonomiske elevtildeling i Vejle Kommune. Der kommer en artikel herom.

    Der har været en forældrehenvendelse omkring 1) retorikken i et opslag på aula omkring brugen af Kiss and ride samt 2) måden hvorpå trafikken afvikles på Kiss and ride. Kim sender mail med tilbagemelding på bestyrelsens perspektiver til afsenderen af forældrehenvendelsen.

    Bestyrelsen drøftede hvorledes skolen kan tage imod skolestartere, så vi samarbejder om at sikre en god og tryg aflevering af sine børn.

    Der har været en forældrehenvendelse vedr. skolevalgets vælgermøde. Bestyrelsen drøftede ud fra forældrehenvendelsen, hvorledes der kan og bør drøftes politik i skolen med efterfølgende vigtig opfølgning og refleksion blandt eleverne. Kim sender en tilbagemelding til den pågældende forældre med tilbagemelding på baggrund af bestyrelsens perspektiver.

     

    1. Orientering om tiltag i SFO’en (punktejer: Trine) (30 min)

    Trine, SFO-leder, orienterer om tiltag og tanker for udvikling af SFO. Herefter mulighed for spørgsmål.

    Trine orienterede bestyrelsen om nye tiltag i SFO, herunder bl.a. hvorledes der arbejdes med pædagogiske aktiviteter i udarbejdelse af eftermiddagsmaden til SFO.

    Trine præsenterede forslag om, at SFO´ en holder lukket mandag d. 23. december 2024 ud fra betragtning om, at benytte SFO´ens ressourcer bedst muligt for flest mulige elever.  Bestyrelsen bakker op om, at SFO´en kan holde lukket mandag d. 23. december 2024.

    Trine orienterede om, at SFO´en oplever et stort antal elever, som tilmeldes SFO i ferier, men som alligevel ikke møder frem i SFO´en. Bestyrelsen opfordrer til, at skolen sender besked ud til forældre, som har tilmeldt sine børn, med opfordring til at tilkendegive tilmeldingen.

     

    1. Budgetreduktioner (fortsat fra sidste møde) (punktejer: Kim) (20 min)

    SKB drøfter principper for budgetreduktioner. Anders og Kim har forberedt følgende udkast principper, som SKB kan tage udgangspunkt i:

    • At ledelsen altid afsøger muligheder for at lægge besparelser så langt væk fra eleverne som muligt
    • At der ved indførelse af mellemformer afsøges muligheder for at bevare almindelig pædagogtid på årgangene samtidig med at der er pædagogisk kvalitet i mellemformer
    • At der ved budgetreduktioner tages højde for vigtigheden af den fysiske drift, herunder løbende vedligehold af klasselokaler, møbler og udeområder
    • At udgiftsposter, som for en umiddelbar betragtning ville kunne fjernes uden at det medfører forringelse skolehverdagen, stadig prioriteres i det omfang de kan betragtes som strategisk vigtige investering
    • At det faglige niveau prioriteres gennem hele skoleforløbet

     

    Bestyrelsen drøftede ovenstående principper og tilføjede princippet om, at det faglige niveau prioriteres gennem hele skoleforløbet.

     

    1. Orientering om nye tiltag for skoleåret 24/25 (fortsat fra sidste møde) (punktejer: Anders) (30 min)

    Anders fortsætter redegørelsen for planer for nye tiltag for skoleåret 24/25 herunder indførelse af mellemformer samt planer for nye fag. Herefter mulighed for spørgsmål og kommentarer fra SKB.

    Skoleleder fremlagde tankerne bag nye organisationsformer og tiltag for næste skoleår.

    SKB tilkendegav umiddelbart, at der er gode tanker bag næste års planlægning, hvor man balancerer at skabe kvalitet med færre midler. 

     

    1. Redegørelse for regnskab 2023 (punktejer: Anders) (20 min)

    Anders redegør for regnskabet for 2023. Herefter mulighed for spørgsmål. 

     

    Punkt 6 rykkes til SKB-mødet i marts 2024.

     

    1. Nyt fra skolen (5 min)

    De nye naturfagslokaler indvies i uge 11 2024.

     

    1. Eventuelt (5 min)

    Der var intet til punktet. 

  • 29/1 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Kim Herrmann Nørgaard, Anders Thomsen Lunde, Mikkel Lund Mortensen, Anne Merete Fladmose.

     Afbud: Thorsten Møller Jensen, Karin Stange Dahl.

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden og valg af ordstyrer Dagsorden godkendt.

    Anders T. L.er valgt som ordstyrer

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre (15 min)

    Elevrådet stiller forslag til, om der kan opsættes gruppe områder op på gangen med 9. årg. Der stilles også forslag op om der på 7. og 8. årg. gangen/fællesrum kan etableres flere enten grupperum eller gruppe områder. Der ønskes også flere stikkontakter ved gruppebordene på 7.-8. årg. gangen.

    Der var ingen forældrehenvendelser

     

    1. SKB-valg 2024

    Der skal i dette skoleår afholdes SKB valg. I den sammenhæng, vil vi drøfte: Hvilken form og indhold skal opstillingsmøde have? Hvilke overvejelser gør SKB sig i forhold til at få flere aktive forældrerepræsentanter?

    Bestyrelsen drøftede, hvorledes der kan rekrutteres flere forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

    Bestyrelsen drøftede forskellige tiltag for at skabe opmærksomhed omkring bestyrelsen arbejde.

    Skolebestyrelsen skal have en opmærksomhed på, om kommende 0. årg. bliver informeret omkring valg til bestyrelsen.

     

    1. Høringssvar. evaluering og evt. feedback

    Hvilke evt. henvendelser har SKB medlemmerne modtaget efter høringssvar blev sendt ud? Andre overvejelser i forbindelse med svaret og processen?

    Bestyrelsen har modtaget positive henvendelser på baggrund af det høringssvar, som bestyrelsen sendte til politikkerne.

     

    1. Orientering om forventet regnskabsresultat 2023

    Vi afventer de sidste tal, men kan give et indblik i, hvor vi regner med at lande for regnskabsåret 2023. Forventet resultat pt er ca. -1,5 mio.

    Skoleleder Anders gennemgik det forventede regnskab for 2023.

    Bestyrelsen vil gerne have indsigt i, om der i første halvdel af indeværende skoleår er sket en besparelse i vikarudgiften.

    Bestyrelsen ønsker på kommende bestyrelsesmøde at få indsigt i, hvordan regnskabet for 2023 fordeler sig i

    forhold til året forinden.

     

    1. Budgetkorrektioner

    Petersmindeskolen kan sandsynligvis se frem til en lønreduktion på kr. 400.000. Hvilke perspektiver ønsker SKB at give ledelsen med, når der formentlig skal indtænkes yderligere 1% besparelse oveni de reduktioner, som det faldende elevtal har givet?

    Bestyrelsen tilkendegav forskellige perspektiver og tanker på, hvorledes reduktionen kan udmøntes.

     

    1. Status på planlægning af skoleåret 24-25

    Ledelsen fremlægger og giver et indblik i, hvor vi er i processen, samt hvilke overvejelser/ beslutninger, der er i spil i forbindelse med at planlægge skoleåret, hvor der bruges 1,1 mio. mindre grundet elevtal.

     

    Hvilke perspektiver vil SKB på baggrund af det fremlagte give ledelsen videre i deres planlægningsarbejde?

     

    Skoleleder Anders fremlagde ledelsens tanker omkring omstrukturering af skolens mellemformer, så der i kommende skoleårs planlægning tages højde for en mindre økonomi grundet faldende elevtal.

    Punktet bringes løbende på dagsordenen til forårets bestyrelsesmøder.

     

    1. Nyt fra skolen

    De nye naturfagslokaler kan indvies i uge 9 2024.

    Alle elever skal gennemføre en national trivselsmåling i perioden 20.1.24 til 20.3.24.

     

    1. Eventuelt

    Bestyrelsen drøftede parkeringsforholdene i afleveringssituationer med indskolingsbørnene.

  • 18/12 -2023

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Anders Thomsen Lunde, Mikkel Lund Mortensen.

    Afbud: Anne Merete Fladmose, Thorsten Møller Jensen, Marianne Lindbjerg.

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden (5 min)

    Dagsordenen er godkendt

     

    1. Henvendelser fra forældre (10 min)

    Der har været en forældrehenvendelse vedr. valg af fotograf til skolens fotografering

     

    1. Ny hjemmeside (15 min) (punkterejer: Anders)

    Bestyrelsen drøftede, hvorvidt referaterne fra skolebestyrelsesmøderne skal ligge tilgængeligt på skolens hjemmeside.

    Bestyrelsen besluttede, at de seneste 10 referater altid vil ligge tilgængeligt på skolens hjemmeside. Tidligere referater kan indhentes ved henvendelse til skolen.

    Bestyrelsen besluttede, at gældende principper for skolen lægges tilgængeligt på skolens hjemmeside.

     

    1. Høringssvar på reduktionskatalog (60 min) (punktejer: Kim)

     

    Bestyrelsen drøftede udkast til høringssvar på budgetudfordringer og reduktionskatalog. Ud fra input fra den samlede bestyrelse udarbejder bestyrelsesformanden det endelige høringssvar.

    Høringssvaret sendes ud til alle forældre via aula.

     

    1. Nyt fra skolen (20 min)

    Et enigt ansættelsesudvalg har pr. 1.2.24 ansat ny afdelingsleder for indskolingen Proces omkring renovering af skolens naturfagslokaler er igangsat.

     

    1. Eventuelt (10 min)
  • 27/11 - 2023

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Thorsten Møller Jensen, Anders Thomsen Lunde, Mikkel Lund Mortensen, Anne Merete Fladmose.

    Afbud: Ingen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden (5 min)

    Dagsorden er godkendt

     

    1. Petersmindeskolen på sociale medier (med Mads) (punktejer: Anders) (30 min)

    Mads gennemgik jura og den kommunale praksis på området. Skolen overholder gældende lovgivning og der er enighed i bestyrelsen om at der ikke er nævneværdige udfordringer omkring brugen af FB til skole, SFO, og klub aktiviteter.

    Hvis forældre og elever oplever, at der er lagt billeder op af dem selv eller deres barn, som de ikke vil have på, kan man altid rette henvendelse til kontoret, hvorefter vi sletter billedet.

     

    1. Henvendelser fra elevråd og forældre (20 min)

    Elevrådet spørger ind til,

    • om der er mulighed for at skabe en madordning, hvor man enten tilkøber mad udefra eller hvor eleverne selv er med til at drive en bod.

    SKB forældre mener, det er vigtigt, at der er en fokus på samvær i spisesituationen. Der lægges op til et undersøgende arbejde på, hvordan det kan lade sig gøre på andre skoler, hvorefter vi arbejder videre med punktet.

    • om 9.kl kan have lov at få deres mobiltelefoner i 10 pausen.

    Forældre- og medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen er ikke umiddelbart glade for at udvide tidsrummet, hvor eleverne kan bruge deres mobiler. Man vil gerne have, at eleverne er mere fysisk sammen og ikke bruger tid på digitale enheder i pauserne.

    • om 9kl kan have lov at have mere plads til grupperum i deres lokalområde

    Skolen har et behov for yderligere grupperum til 9.kl, når der er gruppearbejde mm.

    Skolen har sammen med kommunale ejendomme igangsat et arbejde, hvor der kigges på, hvordan man skaber den nødvendige kapacitet for skolens elever både på grupperum og klasseværelser.

    • kl vil gerne lave en gallafest

    Forældrerådet i 9. årgang bliver involveret i rammerne for festen. Der er forslag om at bruge noget af den planlagte valgholdstid på at planlægge festen for eleverne.

    SKB pointerer, at det var ærgerligt sidste år, at nogle forlod festen tidligt for at gå til privat fest.

     

    1. Fortsættelse af punkt om budget (evt. høringssvar) (punktejer: Anders) (30 min)

            -     Der udfærdiges udkast til svar, som drøftes på kommende møde.

     

    1. Orientering om nyeste tal på uddannelsesstatistik (punktejer: Anders) (10 min) Tallene på udd.statistik blev gennemgået.

     

     

    1. Nyt fra skolen (20 min)

     

     

    1. Eventuelt (10 min)

     

    Forberedelse (bilag)

    (1) Referat fra forrige møde

  • 25/9 - 2023

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Anders Thomsen Lunde, Anne Merete Fladmose.

    Afbud: Thorsten Møller Jensen, Mikkel Lund Mortensen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden og valg af ordstyrer

    Dagsordenen er godkendt og Marianne er valgt som ordstyrer

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Ingen henvendelser fra forældrerådet

    Endnu en god succes med emneugen “Petersmindeville”

    Der skal være en udmelding til forældre om, hvornår butikkerne er åbne.

    Skolen modtog flere positive tilkendegivelser om muligheden for forældrebesøg løbende over ugen.

     

    1. Besøg ved ny leder for SFO og Klub

    Trine præsenterer sig og fortæller om opmærksomhedspunkter for SFO og Ungdomsklub, herunder fokus på måltider og sukker.

    Trine har brugt den første tid på Petersmindeskolen til at opleve de to måder at drive SFO på i henholdsvis SFO1 og 2.

    Trine beskriver en positiv start og oplevelsen af engagerede medarbejdere.

    Trine har i sin start på Petersmindeskolen modtaget forældrehenvendelser angående sukkerpolitikken i SFO.

    Bestyrelsen drøftede holdninger til sukkerholdige måltider i SFO. Det er bestyrelsens holdning, at sunde måltider bør være det generelle billede af tilbudte måltider, men at der skal være plads til f.eks. et stykke kage.

    Bestyrelsen havde en snak om mulige pædagogiske fokusområder i SFO.

    Trine opfordrer forældre til at komme med feedback til personalet til gavn for at kunne skabe den bedste SFO for alle børn på Petersmindeskolen.

     

    1. Information gennem AULA

    På baggrund af oplæg fra Anders og Kim drøfter SKB perspektiver på mængden af aulabeskeder herunder (a) hvorvidt skolen lægger en passende mængde information ud på Aula samt (b) opmærksomhedspunkter man fra forældreside kan have, når man skriver ud.

    Kim fremlagde data på mængden af henvendelser, som han har modtaget i aula over det seneste år. På baggrund heraf havde bestyrelsen en drøftelse om kommunikation mellem skole og hjem.

    Bestyrelsen besluttede, at punktet bør drøftes på et møde senere på året.

    Status på økonomisk analyse og handleplan

    Skoleleder Anders gav bestyrelsen et øjebliksbillede af den økonomiske situation på skolen på baggrund af bl.a. elevtalsprognose og forventet forbrug for resten af året.

    Bestyrelsen vil gerne drøfte punktet på et møde senere på skoleåret.

     

    1. Når elever slår voksne

    Anders fremlagde et oplæg om overvejelser i forhold til handletiltag, når elever slår voksne.

    Bestyrelsen havde en drøftelse om dilemmeaet omkring medarbejdere, som oplever fysisk eller psykisk vold. Bestyrelsen ønsker at bringe punktet til en dagsorden senere, hvor der gives mere tid til at behandle punktet.

     

    1. Nyt fra skolen

    Skolen har en musiklærer stilling slået op.

     

    1. Eventuelt

    Under punktet blev der drøftet vigtigheden i, at skolens elever støttes og guides i at kommunikere i en ordentlig tone både mundtligt og skriftligt.

  • 28/8 - 2023

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Thorsten Møller Jensen, Anders Thomsen Lunde, Mikkel Lund Mortensen.

    Afbud: Anne Merete Fladmose

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden og valg af ordstyrer

    Dagsordenen er godkendt og Mikkel er valgt som ordstyrer

     

    1. Opfølgning fra forrige møde

    Kim giver overblik over igangværende arbejde fra før sommerferien.

    Dorusmeen Butt Eriksen er trådt ud af skolebestyrelsen.

    Thorsten gennemgår skolens principper, og laver oplæg til bestyrelsen ud fra sine overvejelser.

    Fordeling af deltagelse af bestyrelsen til de kommende forældremøder.

     

    1. Orientering om SSP og arbejdet med alkohol ind i en ungdomskultur v/ Thomas fra SSP

    Thomas fra SSP vil fortælle om samarbejdet med skolen omkring alkohol. Herefter vil SKB drøfte, om dette giver anledning til yderligere drøftelser eller initiativer.

    Thomas orienterede bestyrelsen om tendenser i ungemiljøet på Uhrhøj samt Vejle indre by i brugen af alkohol.

    Bestyrelsen drøftede, hvorledes den kan bakke op om en sund alkoholkultur.

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre Se vedlagte henvendelse.

    Ingen henvendelser fra elevrådet.

    Der har været en henvendelse vedr. mulighed for aflåsning af device på skolen.

    Bestyrelsen gav rosende tilbagemeldinger på Hover Tivoli, som blev afviklet 25.8.23

     

    1. Henvendelse fra VAF

    Se vedlagte henvendelse og udkast til svar fra ledelsen (a) og svar fra formanden (b) Bestyrelsen drøftede de to svar til VAF fra bestyrelsesformanden samt skoleleder.

     

    1. Nyt fra skolen

    Herunder en orientering om skoleledelsens dialog med forvaltningen angående skolestørrelser.

    Anders (skoleleder) orienterede om prognosen for børnetallet på skolen de kommende år.

     

    1. SKBs deltagelse på årgangsmøder

    Deltagelse af bestyrelsesmedlemmer på forældremøderne er fordelt, så bestyrelsen er repræsenteret på alle forældremøder i august og september måned.

     

    1. Eventuelt

    Muligheden for upcycling blev rejst i bestyrelsen. Marianne bringer ideen videre til elevrådet på mellemtrinnet samt i udskolingen.

    Bestyrelsen drøftede antallet af forældrearrangementer, som skolen indbyder til.

    Bestyrelsen lægger op til, at forældre er velkommen hele uge 38, hvor der er Petersmindeville.

    Anders (skoleleder) fortalte, at han har været rundt i alle klasser og fortælle om, hvordan alle elever kan hjælpe med at skabe en sikker og tryg skolevej på skolens matrikel.

Skolebestyrelsen

Mikkel Lund Mortensen Skolebestyrelsen Formand
Kim Jesper Herman Nørgaard Skolebestyrelsen Næstformand
Anders Thomsen Lunde Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Erik Stoltenberg Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Høgni Møller Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Kristian Spanggaard Christensen Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Lise Johansen Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Karin Stange Dahl Skolebestyrelsen Medarbejderrepræsentant
Marianne Lindbjerg Skolebestyrelsen Medarbejderrepræsentant
Line Seistrup Viceleder Afdelingsleder 7.-9. årgang
Send e-mail