Skole­bestyr­elsen

Skolebestyrelsen på Petersmindeskolen fastsætter principper for skolens virksomhed. Det er blandt andet principper for undervisningens organisering og for samarbejdet mellem skole og hjem.

  • Forretningsorden for skolebestyrelsen på Petersmindeskolen

    Bestyrelsens sammensætning, valg og konstituering.

    • Bestyrelsen er sammensat af:
      • 7 forældrerepræsentanter
      • 2 medarbejderrepræsentanter
      • 1 skoleleder og viceleder (som ikke har stemmeret

    Elevrådets formand og næstformand deltager på udvalgte dagsordenspunkter efter aftale.

    Valg af forældrerepræsentanter og deres stedfortrædere sker i henhold til gældende
    regler fastsat af Undervisningsministeriet samt styrelsesvedtægt og valgtilforordningen for Vejle Kommunes skolevæsen.

    Valg af medarbejderrepræsentanter sker ved, at skolens leder indkalder samtlige
    medarbejdere, der gør tjeneste på skolen, til en fælles valghandling. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. Kun
    medarbejdere med ansættelsesforhold på mindst et år og på mere end 1/3 af fuld tid tillægges stemmeret. De to medarbejdere, der har fået flest og næstflest stemmer, er valgt. To stedfortrædere
    vælges efter samme fremgangsmåde. Ved stemmelighed trækkes lod.

    Bestyrelsen konstituerer sig på sit første møde med en formand og en næstformand valgt blandt de forældrevalgte medlemmer.

    Formand og næstformand kan vælges for fleksible perioder, eksempelvis to år af gangen, såfremt bestyrelsen ønsker det.

    Er et medlem forhindret i at deltage i bestyrelsesmøderne over en længere periode,
    indkaldes suppleant. Bestyrelsen beslutter i samråd, hvornår dette er aktuelt.

    Retningslinjer for bestyrelsesarbejdet

    Skolebestyrelsen udøver generelt sin virksomhed i møder. Intet medlem kan således udøve
    skolebestyrelsens beføjelser alene. Dog er formanden bemyndiget til at ekspedere
    presserende sager, som herefter skal forelægges bestyrelsen på det næstfølgende ordinære møde. Bestyrelsens opgaver er beskrevet i Folkeskoleloven med tilhørende vejledninger. I tillæg skal understreges, at bestyrelsen forventes at evaluere vedtagne principper m.m. løbende efter behov.

    Formandens opgaver:

    • Formanden udarbejder i samarbejde med skolelederen en dagsorden forud for hvert møde.
    • Formanden kan holde uformelle, orienterende møder med skolelederen mellem skolebestyrelsens møder. Vigtige informationer herfra videregiver formanden til bestyrelsens øvrige medlemmer.
    • Formanden forventes at inddrage bestyrelsesmedlemmerne aktivt i bestyrelsens arbejde. Det er således formanden, der skal tage initiativ til nedsættelse af arbejdsgrupper, underudvalg m.v.
    • Formanden er mødeleder og skal sørge for en sober og konstruktiv debat.
    • Næstformanden er stedfortræder i formandens fravær.

    Antallet af ordinære møder pr. år.

    Der afholdes et månedligt ordinært møde fra august til juni af 2½ timers varighed. Mødedatoerne for det kommende skoleår udsendes til bestyrelsesmedlemmerne i juni og dækker det kommende skoleår.

    Beretning og forældreinvolvering

    Skolebestyrelsen afgiver en årlig beretning. Denne udarbejdes som udgangspunkt af formanden.

    Beretningen offentliggøres med henblik på at informere og involvere forældrene i en åben dialog om skolens virksomhed og aktuelle emner af relevans herfor.

    Bestyrelsens møder

    Dagsorden:

    • Skolebestyrelsen afholder møde, når det ønskes af formanden, eller når en
      tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af det eller de punkter til dagsordenen, der begrunder indkaldelsen.
    • Der kan af formanden indkaldes til ekstraordinære møder med kort varsel, og
      da så vidt muligt med underretning om, hvilke sager der skal behandles.
    • Formanden fastsætter i samarbejde med skolens leder en dagsorden for hvert møde – og tilrettelægger punkternes rækkefølge under hensyntagen til
      elevrådsrepræsentanternes eventuelle deltagelse – som skolens leder
      udsender pr. mail til medlemmerne senest 4 hverdage forud for mødet.
    • I tilfælde, hvor skolelederen udsender materiale fra kommunens forvaltning
      eller politiske niveau, som har kort svarfrist, kan det være nødvendigt at fravige
      den normale frist for bestyrelsesmateriale.
    • Såfremt medlemmer ønsker punkter tilført dagsordenen, skal det meddeles
      formanden eller skolelederen senest 8 dage før mødet.

    Mødernes gennemførelse:

    • Formanden fungerer som mødeleder, med mindre andet er aftalt.
    • Skolebestyrelsens møder er lukkede møder. Elevrådsrepræsentanterne må ikke deltage i afstemning af eller overvære den del af drøftelserne, der angår sager vedrørende enkeltpersoner. Herfra dog undtaget valg af skolebestyrelsesformand.
    • Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for de indbudte. Afgørelser herom træffes af formanden.
    • Er et medlem forhindret i at deltage til mødet, meldes afbud enten til
      skolelederen eller til formanden.

    Beslutningsproces

    • Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end 2/3 dele af de
      stemmeberettigede medlemmer er til stede, og forældresiden er i flertal.
    • Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er
      personligt (herunder regnes også virtuelt) til stede under disse.
    • Alle beslutninger foretages ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af
      stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

    Beslutningsreferat

    • På mødet føres et beslutningsreferat af en af skoleledelsens repræsentanter.
    • I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til
      stede. Ved delvis deltagelse på mødet anføres, hvilke(t) punkt(er) vedkommende har deltaget i behandlingen af.
    • Referatet bliver godkendt via fremsendelse til medlemmerne på mail hurtigst
      muligt efter afholdelse af skolebestyrelsesmøde. Svarfrist for kommentering er
      3 dage, hvorefter referatet anses for godkendt.
    • Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet og medsendt
      bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
    • Beslutningsreferatet skal være tilgængeligt på skolens hjemmeside senest 14 dage efter mødet.
    • Næste mødedato skal fremgå af referatet af seneste bestyrelsesmøde.

    Godkendelse af forretningsorden samt ændringer

    • Forretningsordenen skal altid respektere styrelsesvedtægtens bestemmelser.
    • Forretningsordenen kan kun ændres på et ordinært møde indkaldt efter de herom
      gældende regler.
    • Eventuelle ændringsforslag skal foreligge i skriftlig form og udsendes sammen med
      dagsordenen senest 8 hverdage før mødets afholdelse.

Referater fra skolebestyrelsesmøderne

  • 23/6 - 2025

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup.

    Afbud: Kim Herrmann Nørgaard, Anders Thomsen Lunde

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Dagsordenen er godkendt.

     

    1. Supplement til Regnskabstilsyn 2024 

    Bestyrelsen drøftede skolens regnskab for 2024. Til næste godkendelse af skolens regnskab og tilsynet heraf vil man gerne have regnskabsposter sorteret ud på kontonumre.

     

    1. Folkeskoleaftale 2024

    Skoleleder gennemgik væsentlige nedslag i den nye “Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram”, som træder i kraft 1. august 2025.

    Konkret kommer der bl.a. fagdage i indskolingen og lokale valgfag i udskolingen. Derudover omtænkes konfirmationsforberedelsen på 7. årgang, sådan at skolen og præsten samarbejder om hele undervisningsdage. Bl.a. også fra kommende skoleår en tur ud af huset sidst på 6. årgang.. Præsten supplerer derudover med eftermiddagstimer. 

    Ringetiderne ændres fra kommende skoleår, da man har justeret på tiderne, så sidste lektion kunne slutte 20 min før af hensyn til de ældste elevers skema.

    For yderligere information: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/politiske-aftaler/folkeskolens-kvalitetsprogram

     

    1. Skolebestyrelsens opgaver i næste skoleår

    Bestyrelsen drøfter om der er emner, visioner eller problemer som skal have særlig fokus i det kommende skoleår

    Punktet udskydes til førstkommende bestyrelsesmøde efter sommerferien.

     

    1. Brev til B&F-udvalg vedrørende udbygning af skolen 

    Skolebestyrelsen bakker op om, at formanden sender brev til kommunalbestyrelsen indeholdende argumenter for, hvorfor skolebestyrelsen mener, at Petersmindeskolen bør og skal tilgodeses til de kommende budgetforhandlinger i forhold til udvidelse af skolens ude- og inde arealer. Elevforøgelse og klimapåvirkninger gør, at især sommer

     

    1. Bestyrelsens årsberetning til forældrene 

    Bestyrelsen drøftede punkter til årsberetningen fra skolebestyrelsen.

     

    1. Nyt fra skolen

    Skoleledelsen orienterede om, at forvaltningen har modtaget en klage fra en forældregruppe i forhold til den gældende planlægning for kommende skoleår. Der informeres om, at planlægningen af skoleåret altid er en del skolelederens selvstændige beslutningskompetence, og at ledelsen hvert år modtager ønsker til planlægningen fra forældre på forskellig vis, som man tager med i overvejelserne, når man planlægger kommende skoleår for hele skolen.



    1. Eventuelt

    Musikskolens musikundervisning finder sted på Domus fra kommende skoleår. Bestyrelsen vil forsøge at arbejde for, at man opretter hold på Petersmindeskolen også, hvor der også er lokaler, der kan lånes.

    Der er kommet en forældrehenvendelse gående på, hvordan skolen arbejder med trivsel. Bestyrelsen tager punktet op igen efter sommerferien.

  • 5/5 - 2025

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup.

     

    Afbud: Kim Herrmann Nørgaard

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer (5 min)

           Materiale: Referat fra sidste SKB-møde (link)

     

    1. Digital og analog undervisning. Modsætninger eller sameksistens? (45 min)

    Punktejere Anders og Mikkel.

    Materiale: Rapport fra Trivselskommissionen

     

    • Hvornår starter vi vores BYOD (Bring your own device) tilgang? Lige nu starter vi med egen pc i 3. årgang, andre skoler gør det i 4. årgang.
    • Hvordan understøtter vi, at eleverne kan og vil vælge noget andet end skærm, når der er pauser? Er det kun ved forbud, eller er der andre fysiske og pædagogiske rammer, vi vil finpudse?
    • Er der særlige emner fra Trivselskommissionens afrapportering, med henblik på skærm og digitale medier, som kunne afføde snakke og principper fra bestyrelsen?
    •  Hvordan understøtter vi på bedste vis den gode balance mellem digitale og analoge læremidler her på skolen?

     

    1. Nyt fra skolen (10 min)

     

    1. Eventuelt (5 min)

     

  • 31/3 - 2025

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde (deltog fra kl. 17.00-18.15), Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup.

     

    Afbud: Kim Herrmann Nørgaard og Lise Johansen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Referatet fra sidste møde blev godkendt, og Erik blev valgt som ordstyrer.

     

    1. Regnskab og budget

    Administrativ medarbejder Anne fremlagde regnskab for 2024 samt budget og skønnet regnskab for 2025 baseret på årets første to måneder.

    Oversigt over driftsregnskab tilsendes bestyrelsen forud for det næste møde i bestyrelsen.

     

    1. Sociale medier – Erklæring fra alle skolens forældre – oplæg til debat

    Bestyrelsesformanden fremlagde tankerne fra Kirkebakkeskolen omkring en hensigtserklæring om, at børn ikke er på sociale medier før 13 år. Bestyrelsen er enige i, at der ikke skal iværksættes en hensigtserklæring på Petersmindeskolen. 

    Bestyrelsen ønsker, at skolen vil facilitere rummet for, at forældre får en dialog om adgang til sociale medier.

    Bestyrelsen vil på et senere møde drøfte punkter til drøftelse på de enkelte årgange til forældremøderne.

     

    1. Kvalitet i forældresamarbejdet. Pejlemærker for pædagogisk praksis

    Skoleleder præsenterede pejlemærkerne for den pædagogiske praksis, som er udviklet på baggrund af Folkeskoleloven, EVA, Vejle Kommunes Børne- og ungepolitik samt Strategien for udviklende fællesskaber. De er blevet til med input fra kontaktudvalget, skoleledere, FagMED, vejledere, ressourcepersoner og skolebestyrelserne, og de er informeret af forskning.

    Bestyrelsen drøftede pejlemærkerne, og er af den holdning at mange af pejlemærkerne er genkendelige på Petersmindeskolen.

    Bestyrelsen drøftede, hvordan afdelingsledere evt. kunne være mere synlige med opslag for afdelingen eller andet, så de er i forældrenede bevidsthed. Dog skal man fastholde, at lærerne og pædagogerne er de mest synlige for forældrene.

     

    1. Næste skoleårs planlægning

    Ledelsen orienterede om de ændringer, der vil være for skolens elever i det kommende skoleår, primært på baggrund af den nye folkeskoleaftale

    Ledelsen orienterede derudover om de ideer og ønsker, som medarbejderne har for kommende skoleår. 

      

    1. Nyt fra skolen

    SFO-leder Trine overtager fra kommende skoleår også ledelsesansvaret for skolens børnehaveklasse.

    Indskolingen vil fra næste uge have ugentlige fagdage. I udskolingen vil der med folkeskolens kvalitetsprogram fra kommende skoleår være halvårlige fagfag i 7.-9. årgang, udover de praksis- og musiske valgfag med afsluttende prøve på 7.-8. årg.

    Skolens medarbejdere oplever, at en nabo til skolen føler sig generet af at børn leger på skrænten og oplever, at der er sten på vejen mm. Nogle børn og medarbejdere oplever, at naboen fotograferer og holder øje med børn og voksne i skole og SFO tiden.

     

    1.  Eventuelt

    Forældre på 6. årgang har henvendt sig til skolebestyrelsen samt skoleledelsen med specifikke ønsker til fagfordelingen for kommende skoleår. Skolebestyrelsen er enige i, at ledelsen kan lytte til ønsker, men skal planlægge en skole ud fra mange forskellige hensyn.

  • 24/2 - 2025

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup.

    Afbud: Kim Herrmann Nørgaard

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Dagsordenen blev godkendt.

     

    1. Opfølgning på principper om badning fra sidste SKB-møde

    Bestyrelsen vedtog princip for badning i forbindelse med idræt på Petersmindeskolen.

    Princippet er lagt på hjemmesiden. Formanden laver et opslag på Aula til forældre om det.

     

    1. Budgetramme for lejrskole

    Bestyrelsen aftalte følgende budgetramme for afholdelse af lejrskole på 4. og 8. årg. 

    Lejrskoler søges altid afholdt med fri skolerejse fra DSB og offentlig lokaltransport eller selvtransport på cykel/gåben, så lejrskolebudget kan prioriteres mere til undervisning/oplevelser end transport.

    https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-skolerejser/

    Årgangsteamet prioriterer destinationen for elevgruppen ud fra både, hvad der kan være tradition for, samt hvilke faglige perspektiver medarbejderne vil betone på lejrskolen. 

    I august/september planlægger årgangsteamet forårets lejrtur/lejrskole og får booket de relevante togrejser og overnatninger efter ovenstående principper.

    Det prioriteres, at der er afsat tid for elevgruppen til både undervisningsaktiviteter, samvær hygge og ansvar for dannelsesmæssige ”huslige pligter” med f.eks. madlavning og rengøring til egen hytte/gruppe eller lign.

     

    Budget og ramme for lejrskoler

     

    1. årgang: 2 overnatninger

    Budget pr. døgn pr. elev 250,- (ex moms) + forældrebetaling

     

    1. årgang: 3 overnatninger

    Budget pr. døgn pr. elev 350,- (ex moms) + forældrebetaling

     

    Opkrævet forældrebetaling for kost/forplejning = 80,- pr hele døgn/overnatning

     

    1. 3 stillingsopslag og invitation til at deltage i jobsamtaler

     Bestyrelsen blev informeret om jobopslag på skolen. Repræsentant fra bestyrelsen deltager til samtalerne.

     

    1. Info om dele fra folkeskoleaftale – juniormesterlæreordning

    Viceleder Line informerede om juniormesterlæreordningen, som er en del af det nye kvalitetsprogram for folkeskolen.  

     

    1. Info om ny struktur for skolestartere/indskoling

    Skoleleder Anders orienterede om ny struktur for indskolingen 2025-2026.

    Bestyrelsen tager udkastet til ny struktur i indskolingen til efterretning.

     

    1. Åbne/lukkedage i SFO (samt info om fredagsåbningstid) 

     Bestyrelsen godkendte forslaget om, at SFO´en holder lukket følgende dage 2.1.26, 30.3.26, 31.3.26, 1.4.26, 15.5.26.

     

    1.     Nyt fra skolen 

    Bestyrelsesformanden har været i dialog med forvaltnignens IT-ansvarlige for at forældre kan logge ind på MinUddannelse via Aula uden at tilgå MitID - pt. virker det på Iphone.

     

    1.     Eventuelt

    Der har været en henvendelse om, at skolens gymnastiksal ikke fremstår rengjort.

  • 13/1 - 2025

    Mødedeltagere: Kim Herrmann Nørgaard, Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup.

     

    Afbud: Der var ingen afbud.

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen blev godkendt og Mikkel blev valgt som ordstyrer.

     

    2. Skærmpolitik

    Lise fremlagde, hvad nyeste viden er inden for området, og skolebestyrelsen drøftede efterfølgende oplægget. Bestyrelsen ønsker, at principper og retningslinjer for skærmbrug kommunikeres ud igen. Bestyrelsen ønsker at involvere elevrådet i den videre debat omkring emnet.

    Bestyrelsen ønsker at drøfte punktet på et senere møde, hvor emnet bredes ud til en drøftelse om skærm politik.

     

    3. Bad efter idræt

    Ledelsen fremlagde, hvordan man pt. arbejder med i forhold til at give plads til hensyn i forbindelse med badesituationer.

    Bestyrelsen drøftede holdninger til badesituationen ud fra artikler samt princip fra Dansk Skoleidræt

    Det blev besluttet, at skoleleder Anders udarbejder et udkast til princip, som endelig godkendes af bestyrelsen.

     

    4. Omtale af ansatte på sociale medier

    Anders gav en orientering om, at ansatte har oplevet at blive nævnt ved navn på Trustpilot.Der er et billede af, at det sker for flere offentligt ansatte, uden man kan gøre noget ved det.

    Orienteringen er taget til efterretning

     

    5. Nedslag i folkeskoleaftale

    Skoleleder Anders orienterede om ændringerne i tildeling af timetal på de enkelte årgange med folkeskolens nye Kvalitetsprogram, som er gældende fra august 2025.

    Det indstilles, at SKB tager orienteringen til efterretning og på kommende møde i februar/marts drøfter, om der er særlige ændringer i timetal eller principper, man finder relevante.

     

    6. Budget for lejrskole

    Anders gav et indblik i, hvad de historiske udgifter til lejrskole i mellemtrin og udskoling har været.

    Det indstilles fra skoleledelsen, at SKB på næste bestyrelsesmøde tager stilling til at sætte et korrigeret budgettal på lejrskoleudgifterne, samt drøfter evt. principper for afholdelse af lejrskole.

     

    7. Nyt fra skolen

    Intet nyt fra skolen.

     

    8. Eventuelt

    Intet til eventuelt

  • 2/12 - 2024

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup, Kim Herrmann Nørgaard

     

    Afbud: Mikkel Lund Mortensen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Referatet blev godkendt og Anders T.L. blev valgt som ordstyrer.

            

    1. Walk and talk i H-fløjens underetage 

    Trine (SFO-leder) og Liza (leder af indskolingen) viste rundt i H-fløjen og fortalte om overvejelser om SFO, garderobe, faglokaler og kommende fire spor på vores kommende 0. årgang

     

    1. KRYSLE og FYLLDA 

    Trine (SFO-leder) og Liza (leder af indskolingen) fortalte om de to fag og om foreløbige erfaringer fra den første delevaluering.

    Bestyrelsen drøftede forskellige perspektiver i forhold til intentioner samt delevalueringen i forhold til de to nye fag, som varetages i indskolingen.

     

    1. Indtryk fra dialogmøde med BFU

    To SKB-medlemmer har deltaget i dialogmødet med politikerne. De orienterede bestyrelsen om opmærksomhedspunkter fra mødet.

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der var ingen henvendelser fra elevrådet.

    Der har været en forældrehenvendelse vedr. bad efter idræt samt brugen af telefoner i undervisningen på 4. årg.

     

    1. Ønsker til emner for næste SKB-møde i januar

    Bestyrelsen drøftede prioriteringer i forhold til punkter, som bestyrelsen ønsker drøftet i det nye år.

     

    1. Nyt fra skolen

    Skolen ønsker at optimere udeområderne på skolen.

    Skolen skal i den næste periode forholde sig til udformningen af Folkeskolens kvalitetsprogram.

     

    1. Eventuelt 

    Der var intet til eventuelt.

  • 4/11 - 2024

    Mødedeltagere: Kim Herrmann Nørgaard, Kristian Spanggaard Christensen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft, Line Seistrup. 

    I punkt 2 deltager matematikvejleder Christina Gade. 

    Afbud: Mikkel Lund Mortensen, Lise Johansen

     

    Dagsorden

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Referatet fra sidste møde blev godkendt og Karin blev valgt som ordstyrer.

     

    1. Tilsyn med matematikkarakter og progressionen

    Matematikvejlederne og ledelse fremlagde progression i matematikkaraktererne og øvrige data fra uddannelsesstatistik.

    Bestyrelsen drøftede hvorledes man i hjemmene kan støtte op omkring matematiklæringen. 

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der er ikke kommet nogle forældrehenvendelser.

    Elevrådet har tre fokusområder:

    • Bindautomat - elevrådet vil  gerne have opstillet bindautomater, og vil gerne have en forsøgsordning, hvor elevrådet faciliterer implementeringen samt evalueringen.

    Bestyrelsen drøftede hvorvidt den bakker op om elevrådets forslag om at opsætte bind- og tamponautomater. Bestyrelsen roste initiativet, men drøftede hvorvidt den økonomiske del skal afholdes af skolen

    • Microovne og elkedler - elevrådet vil gerne have opsat microovne og elkedler på årgangene.

    Bestyrelsen drøftede hvor ansvarsområdet for f.eks. rengøring skal placeres. Erfaringer fra tidligere blev også drøftet i forhold til nyopsætning.

    • Elevrådet ønsker fodboldborde, poolborde samt bordtennisbord

    Ledelsen ønsker at gå i en videre dialog med elevrådet omkring opstilling af ønskerne under pkt. c.

     

    1. 4 spor i kommende børnehaveklasse
    • Ledelsen fremlagde, hvilket svar der er givet til forvaltning ang. et øget underskud grundet manglende anlægsmidler
    • Ledelsen fremlagde, hvilken proces der er sat i gang omkring forberedelsen til, at vi skaber en tryg skolestart for alle elever, samtidig med at vi bliver 4 sporede med start i børnehaveklassen fra sommeren 2025.

    Bestyrelsen tog til efterretning og udtrykte en fortsat bekymring for, hvorvidt man ikke ville modtage de anlægsmidler, som er påkrævet, når elevtallet vokser.

     

    1. Feedback fra deltagerne på kurset for nye bestyrelse 

    Høgni, Christian, Lise og skoleleder Anders deltog på kurset fra bestyrelsen. Deltagerne melder tilbage, at kurset og emnerne var relevante, og der var tid til drøftelse i bestyrelsen undervejs.

     

    1. Deltagelse på dialogmøde med det politiske udvalg 12. november 2024. Høgni og Christian samt ledelsen deltager fra bestyrelsen.

    Bestyrelsen drøftede mulige emner, som forældrerepræsentanterne fra bestyrelsen kan tage med til dialogmødet.

     

    1. Årshjul for bestyrelsen, hvilke emner, vil vi gerne have drøftet og hvordan vil vi arbejde?

    Det blev drøftet, at følgende punkter skal drøftes i skolebestyrelsen i løbet af indeværende skoleår:

    •       Bl.a. kvalitet i skole-hjem samarbejdet
    •       Flere børn og unge skal gå i den lokale folkeskole 
    •       Folkeskolens kvalitetsprogram
    •       Elevers skærmforbrug i skole og SFO
    •       KRYSLE og FYLLDA
    •       Princip om “bad efter idræt”
    •       Bredt tilsyn med skolens fag
    •       Aula og skole hjemsamarbejde
    •       Sikring af oplyste udskolingselever ved valg af ungdomsuddannelse - især med fokus på erhvervsuddannelserne
    •       Økonomi



    1. Nyt fra skolen

    Der var intet nyt fra skolen, som ikke var blevet drøftet undervejs på mødet.

     

    1. Eventuelt 

    Intet til eventuelt

  • 7/10 - 2024

    Mødedeltagere: Kristian Spanggaard Christensen, Lise Johansen, Erik Stoltenberg, Høgni Ejdesgaard Møller, Mikkel Lund Mortensen, Anders Thomsen Lunde, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Anders Hyltoft og  Line Seistrup. 

    Afbud: Kim Herrmann Nørgaard

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Referatet fra sidste møde er godkendt.

                        

    1. Velkommen til nye medlemmer

    Alle nye medlemmer blev budt velkommen til skolebestyrelsen med kort præsentationsrunde.

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Elevrådet har opstillet tre fokusområder for deres arbejde i dette skoleår. 1) automat til bind og tamponer, 2) elkedler og mikroovne til årgangene og 3) bordfodbold og poolbord til 7.-8. årgangs fællesareal.

    Ingen indkomne forældrehenvendelser

     

    1. Om Petersmindeskolen

    Skoleleder Anders præsenterede Vejle Kommunes børne- og ungepolitik, Petersmindeskolens værdier samt pædagogiske grundlag for den nye bestyrelse.

    Skoleleder Anders orienterede den nye bestyrelse om dens opgaver og arbejdsområder. Samtidig blev der orienteret om tidligere behandlede emner i skolebestyrelsen.

    På skolens hjemmeside findes de gældende principper.

                        

    1. Konstituering af bestyrelsen 

    Mikkel Lund Mortensen blev valgt som formand for skolebestyrelsen og Kim Herrmann Nørgaard blev valgt som næstformand. Begge er valgt for en to-årig periode.

     

    1. Orientering om budget 2025

    Skoleleder Anders præsenterede budget 2025 og redegjorde for konsekvenserne for Petersmindeskolen bl.a. i forhold til forberedelserne til på sigt at blive en 4-sporet skole.

    Bestyrelsen udtrykte bekymring for de eventuelle konsekvenser af udsigten til en forøgelse af skolens underskud, som tegner betydeligt større end forventet som følge af ufinansierede anlægsudgifter. Det undrer bestyrelsen, hvis kommunen ikke har råderum til at finansiere de anlægsudgifter, som følger af nødvendig forberedelse af skolens faciliteter til fire spor

     

    1. Orientering om "Flere børn og unge sammen - i lokale fællesskaber"

    Skoleleder Anders præsenterede børne- og familieafdelingens mål om, at flere børn og unge skal have sin skolegang i det almene tilbud.

    Bestyrelsen drøftede bekymringerne ud fra målet om, at flere elever skal rummes i det almene skoletilbud.

     

    1. Nyt fra skolen 

    Intet nyt fra skolen.

     

    1. Eventuelt

    Bestyrelsen ønsker en drøftelse af karakterniveauet for sommerens prøver med fokus på matematik karaktererne.

    Bestyrelsen ønsker at fagene KRYSLE og FYLLDA udfoldes til næste bestyrelsesmøde.  

    Bestyrelsen ønsker at udarbejde et årshjul for bestyrelsens arbejde med punktsatte emner.

  • 9/9 -2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Kim Herrmann Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anders Thomsen Lunde, Kristian Spanggaard Christensen

    Afbud: Karin Stange Dahl

     

    Dagsorden 

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer 

    Dagsordenen er godkendt.

    Skoleleder Anders blev valgt som ordstyrer

     

    1. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre 

    Kim orienterede om henvendelse angående svømmeundervisning.

     

    1. Status på valg til skolebestyrelsen 

    Der afholdes suppleringsvalg som kampvalg i uge 38. Den nye bestyrelse konstituerer sig ved SKB-møde den 7. oktober 2024.

     

    1. Opfølgning på igangværende indsatser

    Skoleleder Anders orienterede om indledende tanker omkring byggeri og budget for firesporet indskoling; kommunalt arbejde om kvalitet i forældresamarbejdet; mellemformer og kontaktvoksne.

     

    1. Nyt fra skolen

    Intet til punktet

     

    1. Eventuelt

    Skoleledelsen undersøger baggrunden for den ændrede forældreadgang til MinUdannelse.

  • 3/6 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anders Thomsen Lunde

     

    Afbud: Anne Merete Fladmose, Thorsten Møller Jensen

     

    Dagsorden

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen er godkendt og Mikkel L. M. blev valgt som ordstyrer

     

    2. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der var ingen elevhenvendelser.

    Der har ikke været nogle forældrehenvendelser.

     

    3. Status på skolebestyrelsesvalg

    Suppleringsvalget skal foretages først i kommende skoleår. Bestyrelsen drøftede om reklame for skolebestyrelsesarbejdet også kunne lægges på FB.

    Beslutningen om suppleringsvalg er skolebestyrelsens. Processen den samme som ved ordinære valg. Forvaltningens anbefaling er at annoncere valget start august og starte selve valgprocessen medio september.

     

     

    4. Information om aflevering af børn

    Der har været afholdt møde for forældre til kommende skolestartere. Her blev det formidlet, at der i kommende skoleår vil være mulighed for glidende opstart for kommende 0. årg. frem til kl. 8.30 frem til uge 38, hvorefter mødetiden er kl. 8.00.

    Børnehaveklasselederne sættes ind om morgenen i en periode til også at kunne tage imod om morgenen i SFO.

    Bestyrelsen drøftede garderobe-udfordringen i indskolingen.

    Skoleleder Anders og indskolingsleder Liza drøfter muligheder for, at elever fra 3. årg. kan være “tryghedspersoner”, for kommende 0. klasses elever, som kan have svært ved et farvel om morgenen.

    Byggemøde opmærksomhed?

     

    5. Information om UPV-arbejdet

    Viceskoleleder Line informerede om, hvad der erstatter UPV-arbejdet på 8. og 9. årgang.

     

    6. Information om budget og påtænkte kommende investeringer

    Skoleledelsen informerede om kommende påtænkte investeringer.

    Skoleleder Anders viste en tegning over, hvorledes H-fløjen ombygges i kommende sommerferie.

     

    7. Høringssvar på Vejle Kommunes Børne og ungepolitik

    Bestyrelsen drøftede perspektiver på børne- og ungepolitikken.

    Bestyrelsen udarbejder et høringssvar.

     

    8. Nyt fra skolen

    Skoleledelsen udarbejder et sommerferie-”skriv” til forældre omhandlende information omkring nye tiltag til kommende skoleår.

    I juni måned er der ansættelsessamtaler på to faste lærerstillinger. Samtalerne afvikles 13/6 og 26/6.

     

    9. Eventuelt

    Bestyrelsesmøderne placeres gerne i ulige uger til kommende skoleår.

     

    Der var tilkendegivelser omkring afvikling af et velafviklet O-løb for kommende 0. årg.

  • 29/4 - 2024

    Mødedeltagere: Anders Hyltoft, Line Seistrup, Marianne Lindbjerg, Karin Stange Dahl, Kim Herrmann
    Nørgaard, Mikkel Lund Mortensen, Anne Merete Fladmose

    Afbud: Anders Thomsen Lunde, Thorsten Møller Jensen

     

    Dagsorden

     

    1. Godkendelse af dagsorden samt valg af ordstyrer

    Dagsordenen blev godkendt.

     

    2. Henvendelser fra elevråd og/eller forældre

    Der har ikke været henvendelser fra forældre og elever.

     

    3. Valg til skolebestyrelse (punktejere: Anders og Kim)

    Bestyrelsen talte om, hvorledes den kunne rekvirere medlemmer til bestyrelsen.Bestyrelsesformanden udarbejder en besked til samtlige forældre, som sendes ud via aula.

     

    4. Opfølgning på forældretilfredshedsundersøgelse (punktejer: Mikkel)

    Mikkel lavede et oplæg omkring forældretilfredshedsundersøgelsen.

    Bestyrelsen drøftede emner fra oplægget, som bestyrelsen ønsker en videre drøftelse af.

     

    5. Nyt fra skolen

    H-fløjen renoveres i sommerferien, hvor den samtidig klargøres til på sigt at kunne være 4-sporet.
    Skolen oplever, at mange elever fra Grejs Skole søger Petersmindeskolen fra 7. årg.

     

    6. Eventuelt

    Der er afholdt valg i indskolingen, så basis nu er døbt “Fælleshulen”.

    Bestyrelsen ønsker punkter som parkering, modtagelse af kommende 0. årg. på kommende bestyrelsesmøde.
    Skoleleder Anders er punktejer.

Skolebestyrelsen

Mikkel Lund Mortensen Skolebestyrelsen Formand
Kim Jesper Herman Nørgaard Skolebestyrelsen Næstformand
Anders Thomsen Lunde Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Erik Stoltenberg Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Høgni Møller Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Kristian Spanggaard Christensen Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Lise Johansen Skolebestyrelsen Forældrerepræsentant
Karin Stange Dahl Skolebestyrelsen Medarbejderrepræsentant
Marianne Lindbjerg Skolebestyrelsen Medarbejderrepræsentant
Line Seistrup Viceleder Afdelingsleder 7.-9. årgang
Send e-mail