Praktikbeskrivelse

Hos Petersmindeskolen tilbyder vi pædagogstuderende et engagerende praktikforløb i vores SFO og ungdomsklub. Som praktikant bliver du en del af et dedikeret team, der arbejder med børns trivsel og udvikling. Du får mulighed for at planlægge og gennemføre aktiviteter, samarbejde med forældre og kolleger samt reflektere over din pædagogiske praksis. Vi lægger vægt på at skabe et læringsmiljø, hvor du kan udvikle dine kompetencer og bidrage aktivt til børnenes hverdag.

PRAKTIKBESKRIVELSE

jf. Bekendtgørelse nr. 354 af 07/04/2017 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog.

 

Dato for seneste opdatering:

04/07-2024

Beskrivelse af praktikstedet:

Institutionens navn:

Adresse:

Postnr. og By:

Tlf.nr.:

Institutionens E-mail:

Hjemmeside adr.:

Regional:

 

Petersmindeskolen og SFO

Petersmindevej 25

7100 Vejle

76814340

Petersmindeskole@vejle.dk

www.petersmindeskolen.vejle.dk

 

Kommunal:

X

Privat:

 

Regional:

 

Institutionsleder:

Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen:

 

Anders Hyltoft

Trine Witt Lassen

 

Institutionstype/
foranstaltning

Antal børn/unge /voksne

Aldersgruppe

Antal stuer / afdelinger

Åbningstid

Skole og SFO

 

Ca 700 /65

5-15 år (UK 18 år)

3 afdelinger, SFO 1, SFO 2 og Ungdomsklub

6.30-17.00 (fredag 16.00)

Klub 18.30-22.00 pt 2 dage om ugen

Institutionens formål

jf. lovgrundlag.

Kilde: Folkeskoleloven - Folkeskolens formål

§ 1.Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO i Vejle Kommune er et fælles fundament og danner ramme for skolernes egne mål- og indholdsbeskrivelser (...)

 

 

Karakteristik af brugergruppen:

Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe.

Petersmindeskolen ligger i et område, hvor størstedelen af børnene er fra parcelhuse områder. Der er en klar hovedvægt af børn af etniske danskere, men der er også tosprogede børn på skolen. Der er familier fra alle samfundsklasse, men hovedvægten af familierne er gode, stabile familier som er økonomisk velfunderet.

Arbejdsmetoder:

Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål)

 

Skolen hjemmeside:

https://petersmindeskolen.vejle.dk/vores-skole/politikker-og-principper/

 

Ansatte

(pædagogiske faggrupper, andre faggrupper)

Pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere. Der samarbejdes desuden med: psykologer, talepædagoger, fysioterapeuter, socialrådgiver, sundhedsplejersker m.fl

Praktikvejlederens kvalifikationer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pædagogisk grunduddannelse: X

 

PD-modul i praktikvejledning: X

 

Diplomuddannelse

 

Andet/ andre uddannelser:

 

Navne:

Karin Dahl, Lise Buhl og Julie Brund-Andersen

 

Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt:

Klassen: Der samarbejdes med lærerne om børnenes personlige, sociale og faglige læring. Dette muliggør en fælles tilgang til børnene i skoledelen og bedst mulig udnyttelse af begge faggruppers kompetencer.

Enkelte elever: Her samarbejdes der med: lærerne, sundhedsplejersken, skolepsykologen, talepædagogen m.fl.

Særlige forhold omkring den studerendes ansættelse:

 

Arbejdsforhold

Forventes den studerende at arbejde alene?

Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan?

Den studerende kan komme i praktik i indskolingen samt SFO1 eller på mellemtrinnet/udskolingen samt SFO2 og ungdomsklub. Det aftales med Trine (pædagogisk leder) i hvilken afdeling man kommer i praktik. Man må gerne ønske men der er ingen garanti for man kommer den ønskede afdeling.

I 2. og 3. praktik forventes der, at den studerende kan stå alene med en børnegruppe.

Som studerende er arbejdstider mellem 6.30-17.00. 18.30-22.00 hvis man kommer i ungdomsklub. Der vil være aftenmøder ca. 4 gange på et halvt år.

Øvrige oplysninger

Den studerende skal inden starten i praktikken, have gjort sig overvejelser over hvilke pædagogiske områder den studerende har interesse for og nysgerrig på.

 

Vi forventer den studerende kommer på to for besøg. 

 


 

Uddannelsesplan for de 4 praktikperioder

Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.

Specialiseringsmuligheder:

Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet tilbyde? Specialiseringens kompetenceområder for 2. og 3. praktik skal præsenteres i uddannelsesplanen. 

Praktikstedet kan ved afkrydsning markere, at en eller begge de øvrige specialiseringer også, men i mindre omfang, afspejles i praktikstedets praksis

 

 

Primær:

Supplerende:

Dagtilbudspædagogik

 

 

Skole- og fritidspædagogik

x

 

Social- og specialpædagogik

 

 


 

Praksisfortælling til præsentation af det centrale i jeres pædagogiske arbejde med brugergruppen

(det er valgfrit, om denne mulighed benyttes, men praksisfortællinger kan være et meget meningsfuldt supplement til de øvrige præsentationsformer i praktikbeskrivelsen)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Uddannelsesplan for Modul 4

Praktikperiode 1 (Grundfagligheden)

Område 3: Pædagogens praksis – 1. praktik.

Området retter sig mod deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde.

Kompetencemål:

·        Den studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet.

·        Den studerende kan vurdere egne læreprocesser i praksis.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerende? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver,

anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde,

Praktikken foregår i både skole og SFO, der studerende vil derfor opleve forskellen på undervisningstilgang samt fritidspædagogikken.

 

 

målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter,

målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder,

Den studerende skal i praktikken planlægge, gennemføre og evaluere aktiviteter med en mindre børnegruppe og klasse aktiviteter. Den studerende skal anvende SMTTE- model til disse aktiviteter.

evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og

dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og

Den studerende skal øve sig i at lave iagttagelser samt nedskrive dem. Det kan være iagttagelser der har til formål at undersøge problematikker, børnenes motivation samt børns selvbillede og selvværd. Gennem vejledning skal den studerende arbejde med den videre proces af disse iagttagelser.

 

Derudover skal den studerende lave beskrivelser af egen læringsproces set ud fra pædagogisk praksis. Dette kan både være gennem over iagttagelser og overvejelser over andres praksis samt egen praksis.

såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima.

anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

Den studerende har mulighed for at se på måltidskultur i spisepausen samt i SFO hvor der tilbydes let eftermiddagsmad.

 

Der er mulighed for at være med i fremstillingen af eftermiddagsmad sammen med en lille børnegruppe, og derigennem bruge maden som en pædagogisk aktivitet.

Angivelse af relevant litteratur:

 

Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden

Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet.

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen?

a)

I 1. praktik vil den studerende være tilknyttet en bestemt klasse i skoletiden. Dette er uafhængig af hvilken underviser der har klassen. Vi har valgt denne model for at den studerende kan mulighed for at styrke relationen til en bestem børnegruppe og kan iagttage forskellige undervisningsformer.

Den studerende skal som minimum planlægge, gennemfører og evaluerer et forløb i den pågældende klasse. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde.

I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten.

b)

Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom.

 

Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra.

c)

Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i.

Den studerendes arbejdsplan:

Den studerende vil have et fast skema, der kan variere i emneuger og skoleferier.

Arbejdstiden vil ofte være mellem 8.00-17.00. Der vil skemalægges 32,5 timer om ugen. Men mindre andet aftales.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan institutionen forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

 Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet: Vi vil kontinuerligt være opmærksomme på at supervisere den studerende gennem de problematikker, der kan opstå. Ved særlige omstændigheder vil praktikvejlederen kontakte praktikansvarlige Trine Witt Lassen, som vil kontakte uddannelsesinstitutionen.

Organisering af forbesøg:

(Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng)

Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg.

1. forbesøg:

·       Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering

·       Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest

·       Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm)

·       Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant.

·       Rundvisning på stedet

·       Aftale af 2. forbesøg

·       Afrunding af forbesøget

2. forbesøg:

·       Opsamling fra 1. forbesøg

·       Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis

·       Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i.

·       Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse.

·       Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe.

·       Konkrete aftaler for første praktikdag.

 


 

 

Skole- og fritidspædagogik

Uddannelsesplan for Modul 9

Område 3: Udviklings- og læringsrum – 2. praktik.

Området retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis.

Kompetencemål:

·        Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole.

·        Den studerende kan indgå i professionel kommunikation.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerende? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde,

kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører,

Den studerende bidrager til dialog og diskussioner på en anerkendende, interesseret, løsningsorienteret og professionel måde

·       Der tages udgangspunkt i en tro på, at vi alle vil det bedste for barnet og at barnet gør det bedste det kan.

·       Der samarbejdes om at skabe de bedste rammer for barnet.

ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse,

motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring,

Gennem vejledning vil den studerende få redskaber til at øve klasserumsledelse, hvor udgangspunktet vil være at lære at motivere, lede og arbejde relationelt.

didaktik og metodik knyttet til læring,

redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis,

Vi arbejder ud fra SMTTE-modellen til planlægning, udførelse og evaluering af praksis. Vi har fokus på, at den studerende øver sig i at anvende teori i praksis. Den studerende kan begynde at forholde sig kritisk undrende til praksis.

bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling,

tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv,

Vi forventer at den studerende tilrettelægger pædagogiske udviklingsforløb i skole og SFO.

 

Den studerende sætter sig ind i målgruppen og der tilrettelægges forløb hvor de inddrager børns perspektiv.

omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde og

tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og

Vi har fokus på at alle børn skal trives personlig, socialt og fagligt. Derfor laves der konkrete indsatser der er tilrettelagt ud barnets trivsel.

6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov og

tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder og

Gennem vejledning vil den studerende få hjælp til at tilgodese børn med særlige udfordringer.

førstehjælp.

udføre grundlæggende førstehjælp.

Undervisning på studiedage

Angivelse af relevant litteratur:

Gennem vejledning tilrettelægger vi, hvilken litteratur der bør gennemgås.

Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden

Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet.

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen?

a)

I praktikken vil den studerende være tilknyttet en bestemt klasse i skoletiden. Dette er uafhængig af hvilken underviser der har klassen. Vi har valgt denne model for at den studerende kan mulighed for at styrke relationen til en bestem børnegruppe og kan iagttage forskellige undervisningsformer.

Den studerende skal planlægge, gennemfører og evaluerer forløb i den pågældende klasse. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde.

I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten.

 

b)

Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom.

Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra.

 

c)

Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i.

Institutionen som praktiksted:

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

Nej

Den studerendes arbejdsplan:

 

Den studerende får sin arbejdsplan ved 2. forbesøg. Der kan komme ændringer i skoleferier og særlige dage.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

 

Kontakt til udannelsesinstitutionen: Via email, de svarer indenfor et par dage, ellers kontakt studiekontoret. Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet:

Vi vil kontinuerligt være opmærksomme på at supervisere den studerende gennem de problematikker, der kan opstå. Ved særlige omstændigheder vil praktikvejlederen kontakte praktikansvarlige Trine Witt Lassen, som vil kontakte uddannelsesinstitutionen.

Organisering af forbesøg:

(Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng)

Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg.

1. forbesøg:

·       Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering

·       Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest

·       Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm)

·       Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant.

·       Rundvisning på stedet

·       Aftale af 2. forbesøg

·       Afrunding af forbesøget

2. forbesøg:

·       Opsamling fra 1. forbesøg

·       Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis

·       Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i.

·       Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse.

·       Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe.

·       Konkrete aftaler for første praktikdag.

 


 

Skole- og fritidspædagogik

Uddannelsesplan for Modul 13

Område 4: Samarbejde og udvikling – 3. praktik.

Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens ansvar og opgaver

Kompetencemål:

·        Den studerende kan bidrage til fremme af børn og unges trivsel, udvikling og læring.

·        Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

Hvilke muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledningen?

(fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerende? Og hvordan understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?)

institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde,

agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området,

Vi forventer at du sætter dig ind i Folkeskolens formålsparagraf og organisationsopbygning. Samt orienteret dig i skolens/SFO’ens værdigrundlag.

 

tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber,

analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper,

Den studerende bidrager til dialog og diskussioner på en anerkendende, interesseret, løsningsorienteret og professionel måde

·       Der tages udgangspunkt i en tro på, at vi alle vil det bedste for barnet og at barnet gør det bedste det kan.

·       Der samarbejdes om at skabe de bedste rammer for barnet, hvor du har øje for barnets kompetencer og udfordringer.

·       Vi kan tilbyde den studerende får mulighed for at være en del af vores mellemform.

·       Vi forventer at den studerende byder ind årgangens teamsamarbejde.

·       I SFO har den studerende berøringsflade med alle børn fra forskellige årgange og bidrager til deres udvikling og trivsel.

praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde,

indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis,

 

Den studerende skal i sin praktik sætte sig ind i følgende interne ressourcer:

·       PLC

·       Samarbejde i det selvstyrende team

·       Kollegial supervision

·       Vejleder på Petersmindeskolen (DSA, Bevægelse, læsevejlder osv.)

 

Den studerende skal i sin praktik sætte sig ind i følgende eksterne ressourcer

·       TCBU (Tværfagligt Center for Børn og Unge leverer specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre, som har betydning for den enkelte elev eller klasses udvikling. Skoleområdet betjenes primært af psykologiske rådgivere, socialfaglige rådgivere og tale-hørekonsulenter. Formålet er at understøtte et fagligt udviklende og inkluderende læringsmiljø)

Sammen med vejleder gennemgår i de tværprofessionelle samarbejdspraksis.  

forandringsprocesser og innovation,

deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag,

Vi forventer at den studerende laver udviklingsforløb over en periode for at belyse forandringsprocesser.

 

Vi tilbyder et miljø, hvor den studerende har mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende.

didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering.

sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis.

Vi arbejder ud fra SMTTE-modellen til planlægning, udførelse og evaluering af praksis. Vi har fokus på, at den studerende inddrager teori i planlægningen af praksis. Den studerende forholder sig kritisk undrende til teori og praksis.

Vi forventer at den studerende er reflekterende i forhold til iagttagelser og anvender dette i sin pædagogiske planlægning og tilgang.  

Angivelse af relevant litteratur:

Gennem vejledning tilrettelægger vi, hvilken litteratur der bør gennemgås.

Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden

Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet.

Organisering af vejledning:

a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for den enkelte studerende?:

b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning?

c) Hvordan inddrages den studerendes dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen?

a)

I praktikken vil den studerende være tilknyttet en bestemt årgang i skoletiden. Der vil være mulighed for at kombinerer dette med vores mellemform.

Den studerende skal planlægge, gennemfører og evaluerer forløb. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde.

I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten.

b)

Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom.

Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra.

c)

Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i.

Institutionen som praktiksted:

Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger?

Nej

Den studerendes arbejdsplan:

 

Den studerende får sin arbejdsplan ved 2. forbesøg. Der kan komme ændringer i skoleferier og særlige dage.

Organisering af kontakt til uddannelsesinstitution

(herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet)

Vejleder tager kontakt til nærmeste leder (Trine) hvor vi sammen tager en beslutning om det videre forløb.

Hvis vi vudere at der er bekymring tager vi kontakt til praktikkoordinatoren, på UCL og spare med UCL om der videre forløb.   

 

Organisering af forbesøg:

(Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng)

Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg.

1. forbesøg:

·       Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering

·       Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest

·       Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm)

·       Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant.

·       Rundvisning på stedet

·       Aftale af 2. forbesøg

·       Afrunding af forbesøget

2. forbesøg:

·       Opsamling fra 1. forbesøg

·       Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis

·       Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i.

·       Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse.

·       Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe.

·       Konkrete aftaler for første praktikdag.

 


 

 

Uddannelsesplan 4. praktikperiode i Bachelorprojektet

Område: Bachelorprojektet, herunder 4. praktikperiode.

Bachelorprojektet udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant problemstilling.

Bachelorprojektets problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse, identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis.

Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere pædagogfaglige problemstillinger.

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

virkefelter for den pædagogiske profession,

identificere, afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både teoretisk og praktisk karakter,

pædagogfaglig udvikling og innovation,

identificere og fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk praksis,

pædagogens professionsfaglighed og professionsetik,

formidle etiske og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og demonstrere professionsfaglig dømmekraft,

følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling:

-Kulturelle og sociale.

-Institutionelle og organisatoriske.

-Historiske, samfundsmæssige og internationale,

inddrage organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte problemstilling,

nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte problemstilling,

inddrage viden og forskning i en faglig argumentation,

empiriske undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og

vurdere og begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og

opgaveskrivning og faglig formidling.

formidle analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt.

Institutionens udviklings- og innovationsfelter:

 

Institutionens rammer for empiriindsamling:

(Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.)

 

Kontaktperson for den studerende

 

 

Bekendtgørelse nr. 354 af 07/04/2017 om uddannelse til professionsbachelor som pædagog.

Praktikuddannelsen

§ 8. Praktikken tilrettelægges i fire perioder.

Stk. 2. Første praktik, svarende til 10 ECTS-point, tilrettelægges som ulønnet praktik på 2. semester med 32 arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på 6 timer pr. dag og med 3 studiedage på professionshøjskolen

Stk. 3. Anden og tredje praktik: To specialiseringspraktikperioder, hver svarende til 30 ECTS point, tilrettelægges som lønnet praktik med start i henholdsvis 3. og 5. semester på et praktiksted i tilknytning til specialiseringsdelen. De to praktikperioder tilrettelægges hver over 6 måneder med et gennemsnitligt ugentligt timetal på 32,5 timer. I hver af de to 6-måneders praktikperioder indgår 10 studiedage på professionshøjskolen. I forbindelse med anden praktik gennemføres et uddannelsesforløb på 2 dage med førstehjælp varetaget af en formelt anerkendt førstehjælpsinstruktør på professionshøjskolen.

Stk. 4. Fjerde praktik, svarende til 5 ECTS-point, tilrettelægges som ulønnet praktik på 7. semester i sammenhæng med bachelorprojektet på et praktiksted i tilknytning til specialiseringen. Praktikken indeholder den studerendes opsamling af empiri og fordeles over 16 arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på 6 timer.

Stk. 5. Studiedagenes formål er at understøtte den studerendes tilegnelse af praktikkens kompetencemål. Uddannelsesinstitutionen tilrettelægger studiedagene med udgangspunkt i de studerendes læring i den konkrete praktik gennem undersøgelse og udvikling af forholdet mellem teori og praksis. De studerendes dokumentation af praktikerfaringer indgår i studiedagene.

Stk. 6. Den studerende har mødepligt til praktikken, herunder studiedagene.

Stk. 7. Regler om de fire praktikperioders placering i uddannelsen fastsættes i studieordningen, jf. § 21, stk. 2, nr. 5.

 

§ 9. Praktikstedet udarbejder en praktikbeskrivelse, der skal indeholde følgende:

1) Beskrivelse af praktikstedet, herunder formål, karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder.

2) Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen.

Stk. 2. Praktikstedet har ansvaret for, at den studerende modtager praktikvejledning i overensstemmelse med kompetencemålene for praktikperioden.

Stk. 3. Senest når 2/3 af praktikperioden er forløbet i første, anden og tredje praktikperiode, skal praktikstedet efter møde med professionshøjskolen og den studerende udtale sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålene for den pågældende periode.

§ 10. Professionshøjskolen forbereder forud for hver praktikperiode de studerende på uddannelsen i praktikken, herunder på studiemetoder, og på periodens kompetencemål.

Stk. 2. I løbet af praktikperioden modtager den studerende i studiedagene, jf. § 8, stk. 5, undervisning og vejledning af professionshøjskolen.

Stk. 3. Efter praktikperioden inddrager professionshøjskolen løbende de studerendes erfaringer fra praktikken i undervisningen. Endvidere inddrager professionshøjskolen praktikstedets udtalelse om praktikforløbet i den løbende vejledning af den studerende.

§ 11. Professionshøjskolen kan tillade en studerende at gennemføre praktik i udlandet, når praktikopholdet er et led i et formaliseret uddannelsessamarbejde mellem professionshøjskolen og en uddannelsesinstitution i udlandet. Aftalen mellem de to uddannelsesinstitutioner om modtagelse af studerende i praktik skal være indgået senest 2 måneder før praktikperiodens begyndelse og udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for perioden.

Stk. 2. Kravet om, at praktikken skal være lønnet, jf. § 8, stk. 3, kan fraviges, hvis det udenlandske praktiksted skriftligt erklærer, at lønnede praktikforhold ikke er sædvane i det pågældende land, og at det i øvrigt ikke er muligt at yde den studerende løn i praktikken.

Stk. 3. I forbindelse med tilladelsen til praktik i udlandet kan professionshøjskolen fravige § 10, stk. 2, når de hensyn, der ligger til grund for reglen, tilgodeses på anden måde.

 

§ 17. Første, anden og tredje praktikperiode afsluttes hver med en prøve, der finder sted på praktikstedet eller professionshøjskolen.

Stk. 2. Første og anden praktikperiode bedømmes med intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser udpeget af professionshøjskolen.

Stk. 3. Tredje praktikperiode bedømmes med ekstern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet, en underviser udpeget af professionshøjskolen og en censor.

Stk. 4. De tre praktikperioder bedømmes med »Bestået/Ikke bestået«.

Stk. 5. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået« afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde tilbydes at gå praktikperioden om én gang.

 

§ 18. Ved prøverne bedømmes det, i hvilken grad kompetencemålene er opfyldt, jf. bilag 1-7.

Stk. 2. I vurderingen af, i hvilken grad den studerende har opfyldt kompetencemålene, indgår, at den studerende

1) kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og grundlæggende processer,

2) kan fremstille sammenhænge og analysere kendte situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis og

3) kan reflektere over og vurdere nye situationer og problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at handle på i pædagogisk praksis.

Stk. 3. Prøveformerne skal sikre professionskompetencer i forhold til en praksisnær problemstilling.

Stk. 4. For prøverne gælder i øvrigt reglerne i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).

 

§ 21. Studieordningens fællesdel skal indeholde regler om følgende:

1) Afsluttende prøver i fællesdelen grundfaglighedens tre kompetencemål og specialiseringsdelens to obligatoriske kompetencemål, herunder prøveform og tilrettelæggelse.

2) Krav til udformning af professionsbachelorprojektet.

3) Kriterier for adgang til hver af de tre specialiseringer, jf. § 15.

Stk. 2. Studieordningens institutionsdel skal indeholde regler om følgende:

1) Udbud af moduler.

2) Hvert modul, herunder

a) indhold,

b) ECTS-omfang,

c) læringsmål,

d) evaluering af den studerendes udbytte af moduler og

e) kompetencemål, som modulet kvalificerer til, jf. bilag 1-5 og 7.

3) Minimumsomfang angivet i ECTS-point for adgang til hver af de afsluttende prøver.

4) Tilrettelæggelse og placering af de fire praktikperioder, herunder af studiedage.

5) Samspillet mellem praktikken og den øvrige uddannelse.

6) Tilrettelæggelse af det tværprofessionelle element, jf. § 12.

7) Tilrettelæggelse af og prøve i professionsbachelorprojektet, herunder fjerde praktikperiode.

8) Undervisnings- og arbejdsformer.

9) Deltagelsespligt, herunder mødepligt, og konsekvenser ved manglende opfyldelse af deltagelsespligten og mulighederne for afhjælpning.

10) Muligheden for deltagelse i internationale aktiviteter, herunder studieophold og praktik i udlandet, i internationale udviklingsprojekter og i samarbejde med udenlandske studerende.

11) Mulighed for talentforløb.

12) Merit.

13) Meritpædagoguddannelsen, jf. §§ 25-27.

14) Overgangsregler.

Stk. 3. Det skal fremgå af studieordningen, at professionshøjskolen kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af institutionen eller institutionerne, når særlige grunde taler derfor.