Praktikbeskrivelse
Hos Petersmindeskolen tilbyder vi pædagogstuderende et engagerende praktikforløb i vores SFO og ungdomsklub. Som praktikant bliver du en del af et dedikeret team, der arbejder med børns trivsel og udvikling. Du får mulighed for at planlægge og gennemføre aktiviteter, samarbejde med forældre og kolleger samt reflektere over din pædagogiske praksis. Vi lægger vægt på at skabe et læringsmiljø, hvor du kan udvikle dine kompetencer og bidrage aktivt til børnenes hverdag.
PRAKTIKBESKRIVELSE jf. Bekendtgørelse nr. 354 af 07/04/2017 om uddannelse til
professionsbachelor som pædagog. |
|
Dato for seneste
opdatering: |
04/07-2024 |
Beskrivelse af praktikstedet: Institutionens navn: Adresse: Postnr. og By: Tlf.nr.: Institutionens E-mail: Hjemmeside adr.: Regional: |
Petersmindeskolen og SFO Petersmindevej 25 7100 Vejle 76814340 www.petersmindeskolen.vejle.dk |
Kommunal: |
X |
Privat: |
|
Regional: |
|
Institutionsleder: Kontaktperson for praktik i pædagoguddannelsen: |
Anders Hyltoft Trine Witt Lassen |
Institutionstype/ Antal børn/unge /voksne Aldersgruppe Antal stuer / afdelinger Åbningstid |
Skole og SFO Ca 700 /65 5-15 år (UK 18 år) 3 afdelinger, SFO 1, SFO 2 og Ungdomsklub 6.30-17.00 (fredag 16.00) Klub 18.30-22.00 pt 2 dage om ugen |
Institutionens formål jf. lovgrundlag. |
Kilde: Folkeskoleloven - Folkeskolens formål § 1.Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Mål- og indholdsbeskrivelse for SFO i Vejle Kommune er et fælles fundament og danner ramme for skolernes egne mål- og indholdsbeskrivelser (...) |
Karakteristik af brugergruppen: Beskrivelse af den / de aktuelle børne- / bruger/borgergruppe. |
Petersmindeskolen ligger i et område, hvor størstedelen af børnene er fra parcelhuse områder. Der er en klar hovedvægt af børn af etniske danskere, men der er også tosprogede børn på skolen. Der er familier fra alle samfundsklasse, men hovedvægten af familierne er gode, stabile familier som er økonomisk velfunderet. |
Arbejdsmetoder: Kort beskrivelse af praktikstedets pædagogiske praksis og teoretiske og metodiske grundlag (Uddybes senere i relation til uddannelsesplanens videns- og færdighedsmål) |
Skolen hjemmeside: https://petersmindeskolen.vejle.dk/vores-skole/politikker-og-principper/ |
Ansatte (pædagogiske faggrupper, andre faggrupper) |
Pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere. Der samarbejdes desuden med: psykologer, talepædagoger, fysioterapeuter, socialrådgiver, sundhedsplejersker m.fl |
Praktikvejlederens
kvalifikationer: |
Pædagogisk grunduddannelse: X PD-modul i praktikvejledning: X
Navne: Karin Dahl, Lise Buhl og Julie Brund-Andersen |
Tværprofessionelt samarbejde in- og eksternt: |
Klassen: Der samarbejdes med lærerne om børnenes personlige, sociale og faglige læring. Dette muliggør en fælles tilgang til børnene i skoledelen og bedst mulig udnyttelse af begge faggruppers kompetencer. Enkelte elever: Her samarbejdes der med: lærerne, sundhedsplejersken, skolepsykologen, talepædagogen m.fl. |
Særlige forhold omkring den
studerendes ansættelse: |
|
Arbejdsforhold Forventes den studerende at arbejde alene? Ved bekræftelse: hvor meget og hvordan? |
Den studerende kan komme i praktik i indskolingen samt SFO1 eller på mellemtrinnet/udskolingen samt SFO2 og ungdomsklub. Det aftales med Trine (pædagogisk leder) i hvilken afdeling man kommer i praktik. Man må gerne ønske men der er ingen garanti for man kommer den ønskede afdeling. I 2. og 3. praktik forventes der, at den studerende kan
stå alene med en børnegruppe. Som studerende er arbejdstider mellem 6.30-17.00. 18.30-22.00 hvis man kommer i ungdomsklub. Der vil være aftenmøder ca. 4 gange på et halvt år. |
Øvrige oplysninger |
Den studerende skal inden starten i praktikken, have gjort sig overvejelser over hvilke pædagogiske områder den studerende har interesse for og nysgerrig på. Vi forventer den studerende kommer på to for besøg. |
Uddannelsesplan
for de 4 praktikperioder Praktikstedet skal jf. bekendtgørelsen §9 stk. 2 udfærdige Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med professionshøjskolen. |
||
Specialiseringsmuligheder: Hvilke specialiseringsmuligheder kan praktikstedet
tilbyde? Specialiseringens
kompetenceområder for 2. og 3. praktik skal præsenteres i
uddannelsesplanen. Praktikstedet
kan ved afkrydsning markere, at en eller begge de øvrige specialiseringer
også, men i mindre omfang, afspejles i praktikstedets praksis |
||
|
Primær: |
Supplerende: |
Dagtilbudspædagogik |
|
|
Skole- og fritidspædagogik |
x |
|
Social- og specialpædagogik |
|
|
Praksisfortælling til præsentation af det centrale i jeres pædagogiske
arbejde med brugergruppen (det er valgfrit, om denne mulighed benyttes, men
praksisfortællinger kan være et meget meningsfuldt supplement til de øvrige
præsentationsformer i praktikbeskrivelsen) |
|
Uddannelsesplan for Modul 4 Praktikperiode 1 (Grundfagligheden) |
|||
Område 3: Pædagogens praksis – 1. praktik. Området retter sig mod
deltagelse i pædagogisk praksis inden for det pædagogiske arbejdsområde. |
|||
Kompetencemål: ·
Den studerende kan begrunde,
tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem
deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet. ·
Den studerende kan vurdere egne
læreprocesser i praksis. |
|||
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Hvilke
muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og
praktikvejledningen? (fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette?
hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerende? Og hvordan
understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?) |
|
praktikstedets målgrupper samt
praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, |
anvende viden om praktikstedets
samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde, |
Praktikken
foregår i både skole og SFO, der studerende vil derfor opleve forskellen på
undervisningstilgang samt fritidspædagogikken. |
|
målsætning, tilrettelæggelse og organisering
af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, |
målsætte, tilrettelægge, gennemføre og
evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af
forskellige pædagogiske metoder, |
Den
studerende skal i praktikken planlægge, gennemføre og evaluere aktiviteter med
en mindre børnegruppe og klasse aktiviteter. Den studerende skal anvende
SMTTE- model til disse aktiviteter. |
|
evaluerings-, undersøgelses- og
dokumentationsformer og |
dokumentere og evaluere egen deltagelse
i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne
læreprocesser, og |
Den
studerende skal øve sig i at lave iagttagelser samt nedskrive dem. Det kan
være iagttagelser der har til formål at undersøge problematikker, børnenes
motivation samt børns selvbillede og selvværd. Gennem vejledning skal den
studerende arbejde med den videre proces af disse iagttagelser. Derudover
skal den studerende lave beskrivelser af egen læringsproces set ud fra
pædagogisk praksis. Dette kan både være gennem over iagttagelser og
overvejelser over andres praksis samt egen praksis. |
|
såvel den sundhedsmæssige som den
dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og
indeklima. |
anvende viden om sundhed og
sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. |
Den
studerende har mulighed for at se på måltidskultur i spisepausen samt i SFO
hvor der tilbydes let eftermiddagsmad. Der
er mulighed for at være med i fremstillingen af eftermiddagsmad sammen med en
lille børnegruppe, og derigennem bruge maden som en pædagogisk aktivitet. |
|
Angivelse af relevant
litteratur: |
|
||
Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet. |
||
Organisering
af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for
den enkelte studerende?: b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? c) Hvordan inddrages den studerendes
dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen? |
a) I 1. praktik vil den studerende være tilknyttet en bestemt klasse i skoletiden. Dette er uafhængig af hvilken underviser der har klassen. Vi har valgt denne model for at den studerende kan mulighed for at styrke relationen til en bestem børnegruppe og kan iagttage forskellige undervisningsformer. Den studerende skal som minimum planlægge, gennemfører og evaluerer et forløb i den pågældende klasse. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde. I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten. b) Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom. Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra. c) Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i. |
||
Den studerendes arbejdsplan: |
Den studerende vil have et fast skema, der kan variere i emneuger og skoleferier. Arbejdstiden vil ofte være mellem 8.00-17.00. Der vil skemalægges 32,5 timer om ugen. Men mindre andet aftales. |
||
Organisering af kontakt til
uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan institutionen forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet: Vi vil kontinuerligt være opmærksomme på at supervisere den studerende gennem de problematikker, der kan opstå. Ved særlige omstændigheder vil praktikvejlederen kontakte praktikansvarlige Trine Witt Lassen, som vil kontakte uddannelsesinstitutionen. |
||
Organisering af forbesøg: (Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng) |
Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg. 1. forbesøg: · Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering · Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest · Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm) · Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant. · Rundvisning på stedet · Aftale af 2. forbesøg · Afrunding af forbesøget 2. forbesøg: · Opsamling fra 1. forbesøg · Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis · Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i. · Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse. · Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe. · Konkrete aftaler for første praktikdag. |
Skole- og fritidspædagogik Uddannelsesplan for Modul 9 |
||
Område 3: Udviklings- og læringsrum – 2. praktik. Området
retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum
dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og
gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk
praksis. |
||
Kompetencemål: ·
Den studerende kan skabe sammenhænge
mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og
didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole. ·
Den studerende kan indgå i professionel
kommunikation. |
||
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Hvilke
muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og
praktikvejledningen? (fx Hvordan arbejder praktikstedet med dette?
hvilke læringsmuligheder tilbyder praktikstedet den studerende? Og hvordan
understøtter praktikstedet den studerendes læring indenfor dette?) |
professionsfaglig
kommunikation, argumentation og samarbejde, |
kommunikere og samarbejde
professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører, |
Den studerende bidrager til dialog og
diskussioner på en anerkendende, interesseret, løsningsorienteret og
professionel måde · Der tages udgangspunkt i en tro på, at vi
alle vil det bedste for barnet og at barnet gør det bedste det kan. · Der samarbejdes om at skabe de bedste
rammer for barnet. |
ledelse
af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse, |
motivere, lede og samle børn og
unge om konkret læring, |
Gennem vejledning vil den studerende få redskaber
til at øve klasserumsledelse, hvor udgangspunktet vil være at lære at
motivere, lede og arbejde relationelt. |
didaktik
og metodik knyttet til læring, |
redegøre for sammenhængen mellem
metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis, |
Vi arbejder ud fra SMTTE-modellen til
planlægning, udførelse og evaluering af praksis. Vi har fokus på, at den
studerende øver sig i at anvende teori i praksis. Den studerende kan begynde
at forholde sig kritisk undrende til praksis. |
bevægelsesmæssige,
musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og
udvikling, |
tilrettelægge, gennemføre og
evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv, |
Vi forventer at den studerende
tilrettelægger pædagogiske udviklingsforløb i skole og SFO. Den studerende sætter sig ind i
målgruppen og der tilrettelægges forløb hvor de inddrager børns perspektiv. |
omsorg,
sundhedsfremmende og forebyggende arbejde og |
tilrettelægge, gennemføre og evaluere
indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed, og |
Vi har fokus på at alle børn skal trives
personlig, socialt og fagligt. Derfor laves der konkrete indsatser der er
tilrettelagt ud barnets trivsel. |
6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder
børn med særlig behov og |
tilrettelægge differentierede
pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og
udviklingsmuligheder og |
Gennem vejledning vil den studerende få
hjælp til at tilgodese børn med særlige udfordringer. |
førstehjælp. |
udføre grundlæggende
førstehjælp. |
Undervisning på studiedage |
Angivelse af relevant
litteratur: |
Gennem vejledning tilrettelægger vi, hvilken litteratur der bør gennemgås. |
|
Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den
studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet. |
|
Organisering
af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for
den enkelte studerende?: b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? c) Hvordan inddrages den studerendes
dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen? |
a) I praktikken vil den studerende være tilknyttet en bestemt klasse i skoletiden. Dette er uafhængig af hvilken underviser der har klassen. Vi har valgt denne model for at den studerende kan mulighed for at styrke relationen til en bestem børnegruppe og kan iagttage forskellige undervisningsformer. Den studerende skal planlægge, gennemfører og evaluerer forløb i den pågældende klasse. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde. I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten. b) Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom. Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra. c) Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i. |
|
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger? |
Nej |
|
Den studerendes arbejdsplan: |
Den studerende får sin arbejdsplan ved 2. forbesøg. Der kan komme ændringer i skoleferier og særlige dage. |
|
Organisering af kontakt til
uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
Kontakt til udannelsesinstitutionen: Via email, de svarer indenfor et par dage, ellers kontakt studiekontoret. Ved bekymringer/problemer i praktikforløbet: Vi vil kontinuerligt være opmærksomme på at supervisere den studerende gennem de problematikker, der kan opstå. Ved særlige omstændigheder vil praktikvejlederen kontakte praktikansvarlige Trine Witt Lassen, som vil kontakte uddannelsesinstitutionen. |
|
Organisering af forbesøg: (Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng) |
Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg. 1. forbesøg: · Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering · Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest · Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm) · Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant. · Rundvisning på stedet · Aftale af 2. forbesøg · Afrunding af forbesøget 2. forbesøg: · Opsamling fra 1. forbesøg · Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis · Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i. · Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse. · Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe. · Konkrete aftaler for første praktikdag. |
Skole- og fritidspædagogik Uddannelsesplan for Modul 13 |
||
Område 4: Samarbejde og udvikling – 3. praktik. Området retter sig mod
tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske
grundlag for pædagogens ansvar og opgaver |
||
Kompetencemål: ·
Den studerende kan bidrage til fremme
af børn og unges trivsel, udvikling og læring. · Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik. |
||
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Hvilke
muligheder for læring kan etableres gennem den daglige pædagogiske praksis og
praktikvejledningen? (fx
Hvordan arbejder praktikstedet med dette? hvilke læringsmuligheder tilbyder
praktikstedet den studerende? Og hvordan understøtter praktikstedet den
studerendes læring indenfor dette?) |
institutionelle og organisatoriske
rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde, |
agere professionelt inden for de
givne institutionelle og organisatoriske rammer for området, |
Vi forventer at du sætter dig ind i
Folkeskolens formålsparagraf og organisationsopbygning. Samt orienteret dig i
skolens/SFO’ens værdigrundlag. |
tværprofessionelt samarbejde med
lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative
fællesskaber, |
analysere, vurdere og agere på
faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper, |
Den studerende bidrager til dialog og
diskussioner på en anerkendende, interesseret, løsningsorienteret og
professionel måde · Der tages udgangspunkt i en tro på, at vi
alle vil det bedste for barnet og at barnet gør det bedste det kan. ·
Der
samarbejdes om at skabe de bedste rammer for barnet, hvor du har øje for
barnets kompetencer og udfordringer. ·
Vi kan tilbyde
den studerende får mulighed for at være en del af vores mellemform. ·
Vi forventer
at den studerende byder ind årgangens teamsamarbejde. · I SFO har den studerende berøringsflade med
alle børn fra forskellige årgange og bidrager til deres udvikling og trivsel. |
praktikstedets organisation i
forhold til tværprofessionelt samarbejde, |
indgå i samt analysere og
vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis, |
Den studerende skal i sin praktik sætte sig ind i følgende interne ressourcer: ·
PLC ·
Samarbejde i det selvstyrende team ·
Kollegial supervision ·
Vejleder på Petersmindeskolen (DSA, Bevægelse, læsevejlder osv.) Den studerende skal i sin praktik sætte sig ind i følgende eksterne ressourcer ·
TCBU (Tværfagligt Center for Børn og Unge leverer specialpædagogisk
rådgivning til forældre, lærere eller andre, som har betydning for den
enkelte elev eller klasses udvikling. Skoleområdet betjenes primært af
psykologiske rådgivere, socialfaglige rådgivere og tale-hørekonsulenter.
Formålet er at understøtte et fagligt udviklende og inkluderende læringsmiljø) Sammen
med vejleder gennemgår i de tværprofessionelle samarbejdspraksis. |
forandringsprocesser og
innovation, |
deltage i udviklingen af den
pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag, |
Vi forventer at den studerende laver udviklingsforløb
over en periode for at belyse forandringsprocesser. Vi tilbyder et miljø, hvor den studerende har mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende. |
didaktiske og pædagogiske
metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering. |
sætte mål, anvende
dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse,
systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis. |
Vi arbejder ud fra SMTTE-modellen til
planlægning, udførelse og evaluering af praksis. Vi har fokus på, at den
studerende inddrager teori i planlægningen af praksis. Den studerende
forholder sig kritisk undrende til teori og praksis. Vi forventer at den studerende er reflekterende
i forhold til iagttagelser og anvender dette i sin pædagogiske planlægning og
tilgang. |
Angivelse af relevant
litteratur: |
Gennem vejledning tilrettelægger vi, hvilken litteratur der bør gennemgås. |
|
Modulets evaluering. Her formuleres hvordan den
studerendes læringsudbytte evalueres ved 2/3 af praktikperioden |
Vi tager udgangspunkt i den studerendes mål og de forventninger vi har beskrevet. |
|
Organisering
af vejledning: a) Hvordan tilrettelægges uddannelsesforløbet for
den enkelte studerende?: b) Hvordan og hvornår afholdes vejledning? c) Hvordan inddrages den studerendes
dokumentations- og portfolio-arbejde i vejledningsprocessen? |
a) I praktikken vil den studerende være tilknyttet en bestemt årgang i skoletiden. Der vil være mulighed for at kombinerer dette med vores mellemform. Den studerende skal planlægge, gennemfører og evaluerer forløb. Dette kan i vid udstrækning være indenfor den studerendes pædagogiske interesseområde. I SFO vil den studerende komme på forskellige værksteder for at opleve forskelligheden i fritidstilbuddet. Den studerendes interesseområder vil bringes i spil, da det er med til at motiverer børnene i aktiviteten. b) Der afholdes vejledning 1 gang om ugen af ca 1,5 time. Dog ikke i skoleferier eller ved sygdom. Det er den studerende der har ansvaret for dagsorden og referatet. Vejleder vil være behjælpelig med litteratur og tilgang. Der forventes at den studerende til hver vejledning har en iagttagelse med der kan tages en pædagogisk snak ud fra. c) Det forventes at den studerende anvender praktikportalen til at lægge alle relevante dokumenter ind i. |
|
Institutionen som praktiksted: Er der særlige forventninger til den studerendes forudsætninger? |
Nej |
|
Den studerendes arbejdsplan: |
Den studerende får sin arbejdsplan ved 2. forbesøg. Der kan komme ændringer i skoleferier og særlige dage. |
|
Organisering af kontakt til
uddannelsesinstitution (herunder en kort beskrivelse af hvordan praktikstedet forholder sig, hvis der er bekymring / problemer i praktikforløbet) |
Vejleder tager kontakt til
nærmeste leder (Trine) hvor vi sammen tager en beslutning om det videre forløb. Hvis vi vudere at der er
bekymring tager vi kontakt til praktikkoordinatoren,
på UCL og spare med UCL om der videre forløb.
|
|
Organisering af forbesøg: (Kort beskrivelse af hvordan institutionen organiserer forbesøg for studerende og hvilke forventninger der vil være til de studerende i denne sammenhæng) |
Vi forventer den studerende kommer på to forbesøg. 1. forbesøg: · Den studerende medbringer deres uddannelseskontrakt til registrering · Udfyldelse af tavshedserklæring og børneattest · Udlevering af diverse informationer (forventninger, arbejdstider, mødevirksomheder mm) · Dialog omkring forventninger og spørgsmål til praktikken, kendt behov for ferie- og fridage og andet relevant. · Rundvisning på stedet · Aftale af 2. forbesøg · Afrunding af forbesøget 2. forbesøg: · Opsamling fra 1. forbesøg · Mulighed for at opleve den pædagogiske hverdag i praksis · Introduktion til eleverne i den klasse, praktikken skal foregå i. · Observation af undervisningslektion i selvsamme klasse. · Deltagelse ca 1 time i SFO, for at få kendskab til lokaliteter, personale og børnegruppe. · Konkrete aftaler for første praktikdag. |
Uddannelsesplan 4. praktikperiode i Bachelorprojektet |
|
Område: Bachelorprojektet, herunder 4.
praktikperiode. Bachelorprojektet
udspringer af den studerendes specialiseringsområde. Bachelorprojektet og den
tilhørende bachelorpraktik tager udgangspunkt i en professionsrelevant
problemstilling. Bachelorprojektets
problemformulering danner grundlag for en empirisk og teoretisk analyse,
identifikation af udviklingsmuligheder og perspektivering af praksis. |
|
Kompetencemål: Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere
pædagogfaglige problemstillinger. |
|
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
virkefelter for
den pædagogiske profession, |
identificere,
afgrænse og undersøge en relevant professionsfaglig problemstilling af både
teoretisk og praktisk karakter, |
pædagogfaglig
udvikling og innovation, |
identificere og
fagligt vurdere muligheder for udvikling og kvalificering af pædagogisk
praksis, |
pædagogens
professionsfaglighed og professionsetik, |
formidle etiske
og handleorienterede overvejelser, der kvalificerer pædagogisk samspil, og
demonstrere professionsfaglig dømmekraft, |
følgende forholds indflydelse på den valgte problemstilling: -Kulturelle og sociale. -Institutionelle og organisatoriske. -Historiske,
samfundsmæssige og internationale, |
inddrage
organisatoriske og samfundsmæssige forhold i perspektiveringen af den valgte
problemstilling, |
nationale og
internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for den valgte
problemstilling, |
inddrage viden
og forskning i en faglig argumentation, |
empiriske
undersøgelsesmetoder samt deres muligheder og begrænsninger og |
vurdere og
begrunde valget af metoder til indsamling af empiri og |
opgaveskrivning
og faglig formidling. |
formidle
analyse- og undersøgelsesresultater mundtligt og skriftligt. |
Institutionens
udviklings- og innovationsfelter: |
|
|
|
Institutionens
rammer for empiriindsamling: (Herunder tilladelser til f.eks. fotografering, videooptagelse mv.) |
|
|
|
Kontaktperson for den studerende |
|
|
Bekendtgørelse nr. 354 af 07/04/2017 om uddannelse til
professionsbachelor som pædagog.
Praktikuddannelsen
§ 8. Praktikken tilrettelægges i fire
perioder.
Stk. 2. Første praktik, svarende til 10 ECTS-point,
tilrettelægges som ulønnet praktik på 2. semester med 32 arbejdsdage med et
gennemsnitligt timetal på 6 timer pr. dag og med 3 studiedage på
professionshøjskolen
Stk. 3. Anden og tredje praktik: To
specialiseringspraktikperioder, hver svarende til 30 ECTS
point, tilrettelægges som lønnet praktik med start i henholdsvis 3. og
5. semester på et praktiksted i tilknytning til specialiseringsdelen. De to
praktikperioder tilrettelægges hver over 6 måneder med et gennemsnitligt
ugentligt timetal på 32,5 timer. I hver af de to 6-måneders praktikperioder
indgår 10 studiedage på professionshøjskolen. I forbindelse med anden praktik
gennemføres et uddannelsesforløb på 2 dage med førstehjælp varetaget af en
formelt anerkendt førstehjælpsinstruktør på professionshøjskolen.
Stk. 4. Fjerde praktik, svarende til 5 ECTS-point,
tilrettelægges som ulønnet praktik på 7. semester i sammenhæng med
bachelorprojektet på et praktiksted i tilknytning til specialiseringen.
Praktikken indeholder den studerendes opsamling af empiri og fordeles over 16
arbejdsdage med et gennemsnitligt timetal på 6 timer.
Stk. 5. Studiedagenes formål er at understøtte den
studerendes tilegnelse af praktikkens kompetencemål. Uddannelsesinstitutionen
tilrettelægger studiedagene med udgangspunkt i de studerendes læring i den
konkrete praktik gennem undersøgelse og udvikling af forholdet mellem teori og
praksis. De studerendes dokumentation af praktikerfaringer indgår i
studiedagene.
Stk. 6. Den studerende har mødepligt til praktikken,
herunder studiedagene.
Stk. 7. Regler om de fire praktikperioders placering
i uddannelsen fastsættes i studieordningen, jf. § 21, stk. 2, nr. 5.
§ 9. Praktikstedet udarbejder en
praktikbeskrivelse, der skal indeholde følgende:
1) Beskrivelse af praktikstedet, herunder formål,
karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder.
2) Uddannelsesplan for de praktikperioder, praktikstedet
kan modtage studerende. Planen skal udarbejdes i overensstemmelse med
kompetencemålene for de relevante praktikperioder med angivelse af relevant
litteratur, organisering af praktikvejledning og af kontakt til
professionshøjskolen. Uddannelsesplanen udarbejdes i samarbejde med
professionshøjskolen.
Stk. 2. Praktikstedet har ansvaret for, at den
studerende modtager praktikvejledning i overensstemmelse med kompetencemålene
for praktikperioden.
Stk. 3. Senest når 2/3 af praktikperioden er
forløbet i første, anden og tredje praktikperiode, skal praktikstedet efter
møde med professionshøjskolen og den studerende udtale sig om, hvordan den
studerende kan opfylde kompetencemålene for den pågældende periode.
§ 10. Professionshøjskolen forbereder forud
for hver praktikperiode de studerende på uddannelsen i praktikken, herunder på
studiemetoder, og på periodens kompetencemål.
Stk. 2. I løbet af praktikperioden modtager den
studerende i studiedagene, jf. § 8, stk. 5, undervisning og vejledning af
professionshøjskolen.
Stk. 3. Efter praktikperioden inddrager
professionshøjskolen løbende de studerendes erfaringer fra praktikken i
undervisningen. Endvidere inddrager
professionshøjskolen praktikstedets udtalelse om praktikforløbet i den løbende
vejledning af den studerende.
§ 11. Professionshøjskolen kan tillade en
studerende at gennemføre praktik i udlandet, når praktikopholdet er et led i et
formaliseret uddannelsessamarbejde mellem professionshøjskolen og en
uddannelsesinstitution i udlandet. Aftalen mellem de to uddannelsesinstitutioner
om modtagelse af studerende i praktik skal være indgået senest 2 måneder før
praktikperiodens begyndelse og udarbejdes i overensstemmelse med
kompetencemålene for perioden.
Stk. 2. Kravet om, at praktikken skal være lønnet,
jf. § 8, stk. 3, kan fraviges, hvis det udenlandske praktiksted skriftligt
erklærer, at lønnede praktikforhold ikke er sædvane i det pågældende land, og
at det i øvrigt ikke er muligt at yde den studerende løn i praktikken.
Stk. 3. I forbindelse med tilladelsen til praktik i
udlandet kan professionshøjskolen fravige § 10, stk. 2, når de hensyn, der
ligger til grund for reglen, tilgodeses på anden måde.
§ 17. Første, anden og tredje
praktikperiode afsluttes hver med en prøve, der finder sted på praktikstedet
eller professionshøjskolen.
Stk. 2. Første og anden praktikperiode bedømmes med
intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser
udpeget af professionshøjskolen.
Stk. 3. Tredje praktikperiode bedømmes med ekstern
bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet, en underviser udpeget af
professionshøjskolen og en censor.
Stk. 4. De tre praktikperioder bedømmes med
»Bestået/Ikke bestået«.
Stk. 5. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået«
afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den
studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde
tilbydes at gå praktikperioden om én gang.
§ 18. Ved prøverne bedømmes det, i hvilken
grad kompetencemålene er opfyldt, jf. bilag 1-7.
Stk. 2. I vurderingen af, i hvilken grad den
studerende har opfyldt kompetencemålene, indgår, at den studerende
1) kan gøre rede for kendt viden, færdigheder og
grundlæggende processer,
2) kan fremstille sammenhænge og analysere kendte
situationer og problemstillinger gennem anvendelse af tilegnet viden og
færdigheder og på den baggrund handle i pædagogisk praksis og
3) kan reflektere over og vurdere nye situationer og
problemstillinger, som kræver selvstændige vurderinger og alternative måder at
handle på i pædagogisk praksis.
Stk. 3. Prøveformerne skal sikre
professionskompetencer i forhold til en praksisnær problemstilling.
Stk. 4. For prøverne gælder i øvrigt reglerne i
bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser
(eksamensbekendtgørelsen).
§ 21. Studieordningens fællesdel
skal indeholde regler om følgende:
1) Afsluttende prøver i
fællesdelen ─ grundfaglighedens tre
kompetencemål og specialiseringsdelens to obligatoriske kompetencemål, herunder
prøveform og tilrettelæggelse.
2) Krav til udformning af
professionsbachelorprojektet.
3) Kriterier for adgang til
hver af de tre specialiseringer, jf. § 15.
Stk. 2. Studieordningens
institutionsdel skal indeholde regler om følgende:
1) Udbud af moduler.
2) Hvert modul, herunder
a) indhold,
b) ECTS-omfang,
c) læringsmål,
d) evaluering af den
studerendes udbytte af moduler og
e) kompetencemål, som modulet
kvalificerer til, jf. bilag 1-5 og 7.
3) Minimumsomfang angivet i
ECTS-point for adgang til hver af de afsluttende prøver.
4) Tilrettelæggelse og
placering af de fire praktikperioder, herunder af studiedage.
5) Samspillet mellem praktikken
og den øvrige uddannelse.
6) Tilrettelæggelse af det
tværprofessionelle element, jf. § 12.
7) Tilrettelæggelse af og prøve
i professionsbachelorprojektet, herunder fjerde praktikperiode.
8) Undervisnings- og
arbejdsformer.
9) Deltagelsespligt, herunder
mødepligt, og konsekvenser ved manglende opfyldelse af deltagelsespligten og
mulighederne for afhjælpning.
10) Muligheden for deltagelse i
internationale aktiviteter, herunder studieophold og praktik i udlandet, i
internationale udviklingsprojekter og i samarbejde med udenlandske studerende.
11) Mulighed for talentforløb.
12) Merit.
13) Meritpædagoguddannelsen,
jf. §§ 25-27.
14) Overgangsregler.
Stk. 3. Det skal fremgå af
studieordningen, at professionshøjskolen kan dispensere fra de regler i
studieordningen, der alene er fastsat af institutionen eller institutionerne,
når særlige grunde taler derfor.